Friday, September 30, 2011

Ciri Orang Bertaqwa - Redho dan Ingat Mati


Di dalam siaran Al Zikra pada 30 September 2011, Ustaz Fauzi menyampaikan bahawa Saidina Ali menyatakan bahawa antara sifat-sifat orang yang bertaqwa kepada Allah ialah orang yang sentiasa redho dan selalu mengingati mati.

Redho dalam erti kata menerima segala ketentuan dalam kehidupannya selepas melakukan pelbagai usaha yang dituntut syarak tanpa meratap hiba mengenai musibah atau kesusahan dalam kehidupannya. Bagi melahirkan sifat redho dalam diri manusia, beliau nyatakan bahawa kita kena bandingkan, contohnya musibah yang kita hadapi dengan musibah yang lebih teruk yang dihadapi oleh orang lain. Kalau kita tinggal di rumah yang agak kecil, cuba bandingkan dengan mereka yang tidak langsung punyai rumah atau rumah mereka yang buruk dan tidak selesa. Sekurangnya kita ada rumah yang lebih selesa walaupun kecil. Kalau kita hari-hari makan nasi hanya berlauk ikan, cuba lihat ada insan yang nak dapat sesuap nasi pun susah.

Selalu mengingati mati akan melahirkan insan yang bertaqwa kerana orang yang ingat mati akan ingat Allah dan berusaha untuk melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan. Bukan bermakna mengingati mati kita harus meninggalkan urusan dunia kerana urusan dunia yang dilakukan menepati syarak adalah dikira sebagai amalan. Orang yang ingat mati, jika ia bekerja dia tidak akan menipu, culas, mengambil rasuah dan menyalahgunakan kuasa dan pangkat. Orang yang mengingati mati ikhlas dalam ibadatnya dan tidak akan riak dan menunjuk-nunjuk.

No comments: