Friday, November 09, 2012

Budaya Ketam Dalam Masyarakat


Kecelaruan dalam masyarakat pada hari ini salah satunya adalah disebabkan pengamalan “Budaya Ketam” di dalam masyarakat. Orang terdahulu telah menyedari perihal buruknya budaya ketam ini sehingga wujudnya peribahasa “Bagai ketam mengajar anaknya berjalan lurus”.

Ia membawa maksud bahawa “Orang yang nak mengajar seseorang untuk melakukan sesuatu perkara dengan betul sedangan dirinya sendiri tidak melakukan perkara tersebut dengan betul atau tidak melakukannya” Mudah cakap – cakap tak serupa bikin.  Adalah diketahui bahawa ketam berjalan secara mengiring dan selamanya akan berjalan begitu dan mana mungkin anak ketam akan berjalan lurus walaupun diajar oleh ibu atau bapanya.

Oleh itu dalam masyarkat mana-mana individu atau golongan yang inginkan perubahan kepada individu atau golongan lain wajar terlebih dahulu melakukan tindakan perubahan tersebut. Ungkapan” buat apa yang saya cakap dan bukan apa yang saya buat” sudah ketinggalan zaman dan tak boleh pakai. Sekarang adalah zaman “roles model” atau mentor atau “kepimpinan melalui teladan”. 

Pengajaran yang paling berkesan di kalangan kanak-kanak dan remaja adalah melalui pengalaman mereka. Karektor meraka akan dibentuk melalui pengalaman hidup mereka bersama-sama dengan ahli keluarga mereka, rakan-rakan mereka, ahli masyarkat dan para pemimpin mereka.

Oleh itu jangan disalahkan remaja dan orang muda jika masalah rempit berleluasa, masalah lepak, berpelesaran dan sebagainya kerana orang tua yang sepatutnya menjadi roles model turut terlibat dengan masalah tersendiri. Kalau kita marah orang muda merempit di jalanraya, apa kurangnya yang yang lebih berusia daripada mereka ketika di jalanraya. Budaya membuli, potong barisan, menggunakan lorong kecemasan, tidak patuh kepada  lampu isyarat dan sebagainya

Jika orang muda lepak dan berpelesaran, apa kurang yang dah tua. Jika yang muda lepak di simpang dan pusat beli belah, yang tua lepak-lepak di kedai kopi dan yang berada menghabiskan masa di kafeteria hotel dan sebagainya.

Apakah anak-anak akan melakukan solat jika ibu bapanya juga tidak solat. Apakah anak-anak akan rajin membaca jika di dalam keluarga membaca tidak menjadi sebahagian daripada budaya?

Selain itu terdapat lagi satu budaya ketam di dalam kehidupan kita seharian. Cuba perhatikan gelagat ketam-ketam yang diletak di dalam sesebuah bekas. Kalau seekor ketam nak keluar atau melepaskan diri daripada bekas , ketam tersebut akan memijak rakan-rakannya lain demi untuk mencapai cita-cita atau matlamatnya sendiri.

Dalam persaingan untuk melepaskan diri itu ketam yang di bawah akan menyepit ketam yang di atas agar kawannya jatuh. Kemudian ketam itu pula akan pijak kawannya itu untuk naik ke atas dan kawannya pulak menyepit kaki ketam tadi supaya jatuh.. akhirnya, semua ketam akan kekal dalam bekas tersebut.

Realitinya begitu dalam masyarkat kita di mana cemburu dan dengki akan menyebabkan tindakan-tindakan yang menyebabkan semuanya gagal. Jika kita selami realiti kehidupan hari ini, masih wujud manusia yang berbudaya ketam ini. Mereka ini tidak mempunyai kemahiran untuk naik atau maju ke atas iaitu untuk berjaya naik pangkat atau sebarang pencapaian. Oleh itu mereka akan pastikan jika mereka tidak berjaya, maka tiada jua insan lain yang akan dapat naik ke atas dengan melakukan pelbagai cara. 



Monday, November 05, 2012

Lima Kategori Yang Tidak Tertakluk Kepada Penguatkuasaan AES



Penguatkuasaan ke atas Kamera Sistem Penguatkuassan Otomatik (AES) adalah meliputi semua pengguna jalanraya di Malaysia.
Namun terdapat lima [5] kategori yang tidak tertakluk kepada penguatkuasaan AES - maksudnya golongan dikecualikan daripada AES ada dinyatakan di Kaedah 8 - Kaedah-Kaedah Pengangkutan Jalan [Kesalahan Yang Dirakam Melalui Kamera] 2012.

Pengecualian


(1) Walau apa pun peruntukkan Kaedah-Kaedah ini, pengecualian diberikan bagi maksud dan keadaan yang dinyatakan dalam Jadual Kelima.


JADUAL KELIMA [Kaedah 8]


(1) Ma
na-mana kenderaan motor yang membawa atau mengiringi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atau Raja Permaisuri Agong, Raja-Raja atau Permaisuri Baginda, Yang di-Pertua Negeri bagi Negeri-Negeri Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak atau isteri-isteri mereka, Dato'-Dato' Undang Negeri Sembilan atau Tengku Besar Tampin atau isteri-isteri mereka, Raja Di-Hilir Perak atau isterinya atau mana-mana Pembesar asing yang datang melawat.

(2) Mana-mana kenderaan motor yang membawa atau mengiringi Perdana menteri, Timbalan Perdana Menteri atau mana-mana Tetamu Negara

(3) Semua kenderaan tentera yang dimiliki oleh Kerajaan atau mana-mana angkatan pelawat yang ditafsirkan dalam Akta Angkatan Tentera 1960.

(4) Semua kenderaan motor kerajaan yang digunakan semata-mata untuk tugas ambulan, tugas melawan kebakaran, tugas polis, tugas penguatkuasaan pengangkutan jalan, tugas penguatkuasaan kastam atau tugas menyelamat termasuk kenderaan motor dari Jabatan Pertahanan Awam dan kenderaan motor dari Jabatan Penjara semasa menjalankan tugas mengiringi banduan.

(5)Semua kenderaan motor bukan kerajaan yang digunakan semata-mata untuk tugas ambulan, tugas melawan kebakaran dan tugas menyelamat.

Selain daripada pengecualian di atas, maka setiap kenderaan atau pengguna jalanraya adalah tertakluk kepada penguatkuasaan AES.