Wednesday, August 08, 2012

KAD UCAPAN SUDAH TIDAK RELEVAN LAGI

Kebiasaanya setiap kali musim perayaan tiba, Pos Malaysia akan sibuk untuk
menguruskan kad-kad ucapan yang dihantar oleh orang ramai sempena
sesuatu perayaan seperti Hari Raya Aidil Fitri, Tahun Baru Cina, Hari Krismas,
Deepavali dan sebagainya dan memaksa mereka mendapatkan tenaga sementara
untuk menguruskannya.

Namun dengan perkembangan teknologi maklumat, penggunaan kad ucapan
untuk meraikan ahli keluarga, sahabat dan kenalan sudah menjadi tidak relevan
lagi.

Orang ramai sudah tidak berminat lagi membeli kad ucapan itu untuk dihantar
kepada rakan atau taulan disebabkan kemunculan pelbagai idea dan cara baru
seperti menghantar melalui khidmat pesanan ringkas (SMS dan MMS)
FaceBook (FB), Twitter dan sebagainya.

Bernama membuat tinjauan sempena menjelang Aidil Fitri di beberapa kedai
buku dan gerai di Terengganu dan mendapati tidak ada langsung pelanggan
yang datang membeli kad-kad ucapan yang dijual di kedai-kedai berkenaan.

"Kad ucapan Selamat Hari Raya yang dijual di kedai ini, langsung tidak
mendapat sambutan. Orang ramai dah tak minat lagi beli kad raya sebab
boleh hantar ucapan melalui SMS, FB dan sebagainya," kata Shukri Abdullah,
26, yang menjadi pembantu Kedai Buku Fauzi Ngah di Pasar Kedai Payang di
sini, sejak lima tahun lalu.

Katanya, dulu menjelang musim perayaan memang seronok menjual kad
raya sebab orang ramai berpusu-pusu membeli kad untuk dihantar kepada
rakan-rakan, tetapi sekarang semua sudah berubah.

Kedai Buku Pustaka Seri Intan di sini juga meluahkan pendapat yang sama
apabila tidak ada pelanggan yang berminat membeli kad ucapan Selamat
Hari Raya.

Menurut pembantu kedai itu Azizah Jusoh, 31, kedainya yang menjual
beraneka jenis kad raya berkata, jarang sangat orang yang masuk ke
kedai ini untuk membeli kad ucapan itu.

Beliau yang bekerja di kedai itu sejak tiga tahun lalu berkata, berbanding
beberapa tahun lepas, sukar untuk menjual kad-kad raya tahun ini.
Sementara itu seorang penjual kad raya berhampiran hentian bas Majlis
Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) Yusof Yahya, 31, berkata,
hanya mereka yang betul-betul minat dan ada kenangan manis saja
membeli kad ucapan Selamat Hari Raya untuk dihantar kepada
rakan-rakan.

"Sejak saya buka gerai awal Ramadan ini, pelanggan yang datang
membeli kad raya boleh dibilang dengan jari," katanya.

Monday, August 06, 2012

HARGA DURIAN MURAH DI BULAN RAMADHAN

Pemilik kebun durian di Hulu Besut mendakwa kerugian besar apabila harga
'raja buah' itu kini jatuh mendadak ekoran tiada pasaran sejak bermulanya
bulan Ramadan tahun ini seperti dilaporkan Bernama.

Rata-rata mereka mendakwa harga durian bukan sahaja jatuh di Hulu
Besut malah di kebanyakan daerah di Terengganu termasuk Kelantan
menyebabkan kebanyakan daripada mereka membiarkan hasil
dilambakkan tanpa dikutip di kebun.

Namun keadaan yang sama pernah berlaku di Negeri Perak, khasnya
di kawasan Batu Kurau beberapa tahun yang lepas, di mana pemilik-pemilik
dusun yang berada di kawasan tanah tinggi membiarkan sahaja buah-buah
durian yang gugur kerana harga yang ditawarkan tidak berbaloi dengan
keringat yang dikeluarkan untuk mengutip dan membawa turun ke
kawasan pengumpulan.

Dilaporkan bahawa harga pasaran semasa durian yang dijual di kebun
sekarang ialah 30sen sekilogram dan yang dilonggokan di tepi jalan pula
dibeli peraih dengan harga 40sen sekilogram berbanding dengan harga
yang dijual oleh peniaga antara 0.80 sen hingga RM1.20 sekilogram
di pasaran semasa.

Bulan lepas, harga durian yang dikutip dari pekebun ialah antara RM1.50
hingga RM1.80 manakala peniaga menjualnya pula dengan harga antara
RM2 hingga RM3 sekilogram.

Berdasarkan tinjauan Bernama di Hulu Besut didapati kebanyakan
daripada pemilik kebun durian tidak semeriah sebelumnya untuk pergi
ke kebun setiap awal pagi bagi mengutip buah-buah yang gugur sejak
kejatuhan harga syiling durian.

Seorang pekebun yang hanya mahu dikenali sebagai Mamat, 51, dari
Keruak, di sini berkata beliau merasa tidak berbaloi untuk mengutip
durian dengan harga jualan 0.30 sen sekilogram berbanding dengan
kudrat tenaga untuk masuk ke hutan dengan motosikal dan
mengandarnya keluar.

Dikenalpasti bahawa minat orang ramai untuk memakan durian adalah kurang.

Beliau yang memiliki kebun durian 1.2 hektar itu berkata rezekinya
buat masa ini tidak menentu dimana kadang-kadang terdapat pembeli
yang datang sendiri ke rumahnya dengan menawarkan harga belian
yang lebih sedikit.

Bagi seorang lagi pekebun durian, Wan Merian Ishak, 58 dari Lubuk
Kawah di sini pula berkata lazimnya seperti tahun sebelumnya beliau
mampu memperoleh keuntungan berganda hasil jualan durian namun
tahun ini beliau terpaksa melupakan keuntungan dan Hari Raya
Aidilfitri disambut secara sederhana berikutan kejatuhan harga durian.

Namun apa yang boleh dilakukan oleh pemilik-pemilik dusun ini adalah
dengan menjadikan isi durian produk lain seperti lempok dan juga
tempoyak yang boleh dijual dan mendatangkan hasil daripada
dibiarkan ia rosak begitu sahaja.