Tuesday, August 11, 2009

Kisah Gula dan Gula-Gula

Menjelang Ramadhan tiba-tiba gula hilang dari rak-rak sama ada di kedai runcit hinggalah kepada pasaraya-pasaraya besar. Cerita yang sama juga berlaku pada tahun lepas. Nak kata sebab penyeludupan menyebabkan gula tidak ada di pasaran tempatan tak logik sangat sebab kawalan di sempadan adalah ketat dan kalaupun berjaya diseludup takkan sampai boleh menjejaskan pasaran tempatan.

Kalau dalam istilah ekonomi dan pemasaran perbuatan ini dipanggil "hoarding" iaitu menyorok in a way to create an artifical shortage of supply. Tujuannya untuk menuntut harga yang lebih tinggi. Biasalah dalam ekonomi kapitalis "the price is determined by demand and supply". Jadi bila permintaan tinggi dan penawaran kurang maka wajar bagi mereka untuk naikkan harga. Apapun kementerian hal ehwal pengguna kena ambil tindakan terhadap pembuli ekonomi yang layak digelar pengkhianat negara kerana meletakkan kepentingan sendiri melebihi kepentingan rakyat dan negara.

Kalau gula bekalannya sukar diperolehi, namun menjelang pilihanraya kecil Permatang Pasir nanti, maka kita akan lihat penggundi di sana akan mendapat gula-gula. Banyak projek segera akan muncul sebagai gula-gula kepada pengundi untuk mengundi parti tertentu. Sejarah telah membuktikan bahawa perbuatan Gula-Gula ini akan muncul dalam setiap pilihanraya baik umum maupun kecil. Yang terbaru di Manek Urai di mana pengundi digula-gulakan dengan projek Jambatan, projek agropolitan dan sebagainya.

Persoalannya apakah pengundi di Permatang Pasir boleh digula-gulakan sebagaimana di Manek Urai di mana majoriti orang Manek Urai baru dan lama termakan akan gula-gula tersebut.

Kalau terlebih gula boleh kena kencing manis, tapi terlebih gula-gula boleh buat orang menangis.

Entahlah ..

Orang Pmt Pasir Bakal Dapat Duit Raya

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) di dalam mesyuaratnya telah menetapkan pilihanraya kecil Permatang Pasir pada 25 Ogos 2009 dengan penamaan calon pada 17 Ogos 2009.

Pada tarikh itu, umat Islam baru sahaja menjalani puasa yang keempat dan ini merupakan rezeki kepada orang Permatang Pasir kerana pilihanraya kecil akan membuka peluang kepada mereka untuk pelbagai imbuhan khususnya projek pembangunan dan tidak kurang juga wang ringgit. Jika pilihanraya kecil yang dijalankan sebelum ini dijadikan contoh, maka penduduk Permatang Pasir boleh beraya sakan tahun ini.

Kalau nak tau kenapa tanyalah orang Manek Urai. Berapa mereka dapat untuk satu keluarga sehingga boleh tampung dua tiga bulan tak payah nak pergi menoreh.

Jika kempen lebih panjang di dalam bulan Ramadhan, maka lagi jimat orang Permatang Pasir kerana setiap hari ada sahaja majlis berbuka puasa dan sahur yang akan dianjurkan oleh pihak yang bertanding.

Apapun kepada pihak yang bertandingjagalah akhlak lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadhan. Bertanding secara sihat di atas padang yang sama rata. Mediapun diharap jaga akhlak dan etika. Jangan ada unsur "spinning". Ingat di dunia anda spin, di akhirat nanti jenuh anda akan di 'spin' oleh para malaikat.

Setiap Penyakit Ada Ubatnya

Sehingga kini sudah 32 orang meninggal dunia akibat H1N1 di Malaysia. Namun kaedah rawatan dan penawarnya masih belum ditemui. Sebagai orang Islam, maka kita wajar trurt berusaha melalui kaedah Islam sejajar dengan firman Allah s.w.t dalam Al Quran surah Al-Isra ayat 82.

"Dan kami turunkan daripada Al-Quran itu sesuatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang yang beriman".

Rasullullah bersabda" Sesungguhnya bagi setiap penyakit itu ada ubatnya. Maka apabila ubat itu serasi dengan penyakit, ia akan sembuh dengan izin Allah 'azza wajalla". Hadis riwayat Muslim dari hadis Abi Az-Zubair dari Jabir dari Rasullullah.

Di dalam Islam aspek kebersihan amat dititikberatkan di dalam soal makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal dan persekitaran sesuai dengan agama Islam sendiri yang menuntut kebersihan apabila melakukan ibadat sama ada zahir ataupun batin.

Dalam menangani penyakit H1N1, maka adalah wajar dikuarantin mereka yang dijangkati atau disyaki dijangkiti kerana dalam hal penyakit berjangkit, Rasulullah sendiri mengajar agar setiap kita menjauhi pesakit yang mengidap penyakit berjangkit dengan merujuk kepada pesakit kusta.

Selain itu, kita juga boleh berikhtiar dengan mengamalkan pengambilan makanan yang disebutkan di dalam Al Quran seperti buah zaitun, kismis, madu dan habbatus saudah. Makanan ini telah disebut sebagai makanan kesihatan dan penyembuh penyakit dan lebih-lebih lagi sebagai makanan kepada ahli syurga di akhirat kelak.

Monday, August 10, 2009

Benda Haram Mematikan Hati

Ini rezeki kami, kalau kami tak ambil, orang lain yang ambil kata seorang penduduk yang dikenali sebagai Amir berusia 20-an. Harian Metro melaporkan mengenai kejadian lori beras terbalik di Marang, Terengganu.

Seorang lagi penduduk yang mahu dikenali sebagai Pak Mat berkata, kejadian itu secara tidak langsung membolehkan penduduk mendapatkan bekalan beras percuma sebagai persediaan Ramadhan tidak lama lagi.

Inilah realiti dalam masyarkat kita yang sudah tidak dapat membezakan antara rezeki yang halal dan haram. Apatak lagi rezeki yang haram itu digunakan untuk melakukan ibadat puasa.

Rasulullah SAW bersabda,
“ Setiap daging yang tumbuh hasil dari sumber yang haram, maka neraka adalah lebih berhak ke atasnya (daging itu)”

Itu adalah sabda Rasulullah SAW mengenai sesiapa yang mengambil sesuatu yang haram dan memasukkan ke dalam tubuhnya.Hari ini, manusia bergerak tanpa menitik beratkan perkara ini. Manusia berjalan tanpa memandang akan besarnya perkara ini. Mereka makan apa yang mereka mahu, mereka mengambil duit dari segala sumber tanpa mempunyai sensitiviti dalam perkara halal haram.

Hakikatnya, memasukkan perkara-perkara haram, seperti makanan, mahupun membeli makanan dari sumber duit yang haram, akan memberikan kesan kepada hati kita.Rasulullah

SAW bersabda, “Hati itu dibina dengan apa yang dimakan.”Maka sumber makanan kita juga perlu dijaga kerana makanan yang bersumberkan dari sumber yang haram sedikit sebanyak akan memberikan kesan kepada hati kita.

Imam As-Syafi’e Rahimullah ‘alaihi pernah berkata, “Ilmu itu adalah cahaya, dan cahaya tidak akan memasuki hati yang gelap.”

Orang yang hatinya gelap tidak dapat membezakan antara yang hak dan batil dan lebih terdorong untuk melakukan perkara yang diharamkan dan sukar untuk melakukan amal kebaikan. Hati yang gelap sukar untuk mengingati sesuatu yang dipelajari dan menjadi benak.