Friday, February 02, 2007

Dasar Penswastaan - Tidak Semua Berjaya

Kebelakangan ini pelbagai masalah berkenaan dasar penswastaan telah ditimbulkan, di mana terdapat aktiviti atau projek yang diswasta tidak mencapai sasaran yang ditentukan oleh kerajaan. Akhirnya kerajaan dan rakyat terpaksa menanggung akibat kegagalan ini.

Apakah yang anda faham dengan dasar penswastaan?

Dasar penswastaan ialah suatu proses pemindahan kepentingan atau pelaburan atau hak milik kerajaan yang tertentu kepada pihak swasta. Ia dilancarkan di negara kita pada tahun 1983 oleh YAB Perdana menteri Datuk Seri Dr. Mahathir Mohammed.

Rasional yang mempengaruhi dasar penswastaan:

1. Mengurangkan beban kewangan dan pentadbiran
2. Meningkatkan kecekapan mutu perkhidmatan atau barangan, kerana sektor swasta lebih mengutamakan keuntungan, ia lebih cenderung untuk meningkatkan produktiviti.
3. Memberikan pendapatan melalui dividen atau keuntungan daripada pelaburan yang dibuat dalam syarikat tersebut dan pendapatan kepada kerajaan melalui pembayaran cukai dan zakat.

Cara perlaksanan dasar penswastaan di negara kita dengan memberikan contoh-contoh yang sesuai.

Cara-cara perlaksanaan dasar penswastaan di negara kita melalui:

Penswastaan secara sebahagian :
Melalui cara ini sebahagian sahaja hak milik kerajaan dipindahkan kepada sektor awam. Contoh : Sykt Airod Sdn Bhd.

Penswastaan secara terpilih :
Melalui cara ini hanya sebahagian sahaja daripada perkhidmatan yang terpilih diswastakan. Contohnya : Dermaga Kontena Pelabuhan Kelang

Penswastaan bercorak perniagaan :
Walaupun sebahagian besar hak milik kerajaan diswastakan, tetapi sebahagiannya masih dipegang oleh pihak kerajaan.

Penswastaan Secara kontrak :
Melalui cara ini penswastaan dibuat secara kontrak dan biasanya dalam tempoh tertentu. Ia melibatkan pengeluaran tender oleh pihak yang berkuasa. Contoh : Penswastaan kerja-kerja pembakaran sampah oleh DBKL.

Penswastaan Secara Pajakan :
Melalui cara ini hak milik tertentu akan dipajakkan kepada pihak swasta untuk diuruskan. Ia melibatkan pengeluaran tender oleh pihak yang berkuasa, misalnya kerajaan-kerajaan tempatan. Contoh : Penswastaan tempat meletak kereta.

Namun begitu penswastaan telah memberi masalah kepada rakyat. Ini kerana sebagai entiti swasta, motif utama mereka adalah untuk mendapatkan keuntungan yang maksimum. Oleh itu yuran atau caj bayaran yang dikenakan ke atas pengguna adalah lebih tinggi berbanding yang dikenakan oleh kerajaan. Sering kali alasan, bahawa untuk mendapatkan perkhidmatan yang cekap dan baik rakyat harus bersedia untuk membayar lebih. Namun sering berlaku kecekapan yang diharapkan tidak menjadi kenyataan. Produk dan perkhidmatan yang ditawarkan kadang kala mempunyai kualiti dan mutu yang lebih rendah daripada yang ditawarkan oleh kerajaan dulu.

Contoh penswastaan yang gagal sama sekali adalah sistem transit aliran ringan (STAR), Putra and Intrakota (kini rapidKL) yang ketiga-tiganya diambil alih oleh kerajaan dan diletak di bawah syarikat prasarana negara. Kos yang dibelanjakan oleh kerajaan adalah untuk ambil alih lebih tinggi berbanding kalau kerajaan mengusahakannya dari awal lagi.

Begitu juga dengan Penerbangan Malaysia (MAS) yang diambil balik oleh kerajaan daripada Tan Sri Tajuddin Ramli dengan harga yang sekali ganda daripada harga pasaran.
Kerajaan terpaksa membelanjakan RM11 billion untuk memngambilalih projek-projek swasta yang gagal.

Kemudian kita lihat pula dalam sektor lebuhraya di mana pihak swasta telah mengambilalih tugas untuk membina jalanraya atau lebuhraya daripada kerajaan. Bagi tujuan itu terdapat perjanjian yang pelik antara kerajaan dan pemegang konsesi di mana pemegang konsesi boleh menaikkan kadar tol mengikut jadual tertentu walaupun jumlah penggunaan melebihi sasaran dengan tingginya. Kalau ditahan kenaikan tol, maka kerajaan terpaksa bayar balik pampasan kepada pemegang konsesi. Dalam kes lebuhraya Seremban – Port Dickson, pihak kerajaan terpaksa membayar gantirugi kepada pemegang konsesi apabila ramai pengguna tidak mahu menggunakan lebuhraya tersebut. Akhirnya kerajaan telah ambilalih lebuhraya tersebut dan kemudian diserahkan kepada PLUS.

Dasar penswastaan memang ada kebaikan tetapi harus dibuat dalam bidang tertentu sahaja dan TIDAK dalam perkhidmatan ASAS kepada rakyat seperti pendidikan, perubatan, bekalan air, elektrik dan pengangkutan awam. Penswastaan projek terpilih mesti dikalangan perkhidmatan atau produk yang mempunyai pilihan (saingan) atau penganti agar rakyat dapat memilih bersesuaian dengan kemampuan mereka.

ISO Menyusahkan

"Nak beli pen sebatangpun nak kena dapat tanda tangan dua tiga orang". Begitulah keluhan seorang jiran teman yang bekerja di Propel bila dia berbicara pasal ISO ketika lepak hujung minggu. Tambahnya lagi "Ya le kalau dah kena sign ramai orang bila nak dapatnya". Prosedur-prosedur juga tapi kalau dah menggangu perjalanan kerja apa halnya. Itu sebabnya kata beliau ISO tu singkatan kepada "Itu Susah Oooo". Tapi kalau ISO tu memudahkan kerja dan mudah untuk dihayati maka ISO boleh jadi "Itu Senang Oooo".

Oleh itu dalam kita mendambakan persijilan ISO, maka harus dipastikan bahawa ISO memberikan maksud yang kedua tadi. Namun ia bukanlah sesuatu yang mudah kerana banyak institusi dan organisasi yang mempunyai ISO atau sistem pengurusan kualiti (QMS) yang masih gagal mencapai tahap "delivery system" yang efisyen. Ini disebabkan karenah birokrasi yang perlu di atasi di dalam jabatan atau organisasi terbabit.

Dalam mengatasi karenah birokasi tadi, Encik Rahman Ahmad bin Zubir seorang perunding bebas dalam bilang pengurusan kualiti telah mengariskan empat unsur yang menyebabkan berlakunya karenah birokrasi.


1. "KARENAH BIROKRASI DARI PERSPEKTIF PROSES DALAMAN"

Proses-proses kerja dalam sesebuah Sistem Pengurusan Kualiti bagi sesuatu Sistem penyampaian lebih dikenali sebagai Proses Dalaman. Proses Dalaman yang dikenal pasti hendaklah diwujudkan dan dilaksanakan serta dikawal sepenuhnya. Perspektif ini juga boleh menjadi punca utama yang boleh menyebabkan kewujudan karenah Birokrasi. Proses-proses dalaman terbahagi kepada dua perkara, proses yang berkaitan dengan pengurusan dan kedua proses yang berkaitan dengan Operasi. Kesemua proses kerja ini jika tidak diwujudkan dan dilaksanakan dengan sistematik akan membenihkan karenah birokrasi yang berleluasa. Proses dalaman merupakan sasaran utama dalam pembangunan Sistem Kerja ISO 9000 Versi 2000. Kini proses-proses tersebut lebih dikenali dalam komuniti ISO sebagai Pendekatan proses. Pendekatan proses ini biasanya dilakarkan dalam bentuk Pemetaan Proses.Proses kerja seharusnya ringkas, mudah, mesra pekerja, cekap dan berkesan. Bagi sesuatu proses kerja yang baik dan cekap ia semestinya mempunyai unsur Empowerment, Fleksibiliti, Kawalan Kualiti, Koordinasi, Transparent dan "Customer Focus". Dengan adanya proses kerja yang sedemikian maka ianya mampu menyingkir karenah birokrasi yang mungkin boleh secara langsung menjejaskan sesuatu proses penyampaian perkhidmatan. Pengalaman ada membuktikan agensi yang melaksanakan ISO : 9000 tidak mengaplikasikan kaedah membangunkan proses kerja yang tidak mesra pekerja. Mereka yang terlibat masih terikat dengan mindset membuat sesuatu mengikut cara lama dan terhasillah sistem kerja ISO yang tidak sejajar dengan semangat ISO itu sendiri. Bagi yang menghayati proses kerja untuk meningkatkan keberkesanan dan kecekapan sistem penyampaian ia sudah tentu berupaya dalam memerangi karenah birokrasi secara total. Malangnya dalam perkhidmatan awam kita masih terdengar agensi yang melaksanakan ISO pun masih terbelenggu dengan karenah birokrasi yang berpunca dari proses kerja. Antara lain kita pernah mendengar ada agensi yang kononnya telah mendapat persijilan ISO 9000 tetapimasih lewat memproses sesuatu permohonan lesen atau permit. Ini amatlah jelas mereka mengadakan prosedur (proses kerja) tetapi tidak menyuntik empowerment dan customer focus dalam prosedur yang diwujudkan dalam proses penyampaian perkhidmatan.

2. KARENAH BIROKRASI YANG BERPUNCA DARI SUMBER MANUSIA

Karenah birokrasi bukan sahaja boleh berpunca daripada proses-proses dalaman tetapi jua ia boleh diakibatkan daripada Pengurusan Sumber Manusia yang tidak cekap dan berkesan. Walaupun sesuatu proses kerja itu cekap sekalipun jika tidak ada pekerja yang mencukupi dan terlatih ini juga boleh menimbulkan karenah birokrasi. Pengurusan Sumber Manusia yang strategik sepatutnya boleh diaplikasikan dalam mencegah kemelut dari Karenah Birokrasi.

I] PROSES PENGAMBILAN WARGA KERJA MESTILAH DITEKANKAN KEPADA PENGAMBILAN WARGA KERJA YANG KOMITED DAN DEDIKASI KE ARAH KECEMERLANGAN KERJA

Proses penempatan seseorang haruslah ditekankan kepada kompetensi, proses kenaikan pangkat mestilah diasaskan kepada mereka yang betul-betul berminat untuk menyumbang dengan lebih produktif dan lebih bertanggungjawab. Jika seseorang pekerja diambil tanpa mengambil kira, minat dan kesungguhannya untuk memberi yang terbaik maka ini akan menyebabkan karenah birokrasi untuk berlaku dengan berleluasa dan membazirkan wang dalam pengurusan sumber manusia yang efisyen.

II] KARENAH BIROKRASI YANG BERASASKAN KEMAHIRAN DAN LATIHAN YANG TIDAK BERKESAN

Karenah Birokrasi bukan hanya boleh berpunca dari proses kerja dan pengurusan sumber manusia yang tidak cekap tetapi juga ia datang dari tahap "Skill" dan kecenderungan untuk meningkatkan skill melalui latihan oleh seseorang pekerja. Pada masa ini, jika kita amati dalam Birokrasi banyak penggunaan peralatan komputer dan mesin baru dengan teknologi terkini contohnya seperti di hospital. Jika pekerja tidak mempunyai kemahiran dalam menggunakan komputer atau teknologi baru sudah pastinya ini akan melahirkan wabak karenah Birokrasi yang menjejaskan sistem penyampaian perkhidmatan, maka lahirlah apa yang disebut sebagai IT Illeterate dan Digital Divide dalam perkhidmatan awam. Penjawat awam yang mempunyai kemahiran yang rendah dalam penggunaan komputer dan teknologi baru sudah pastinya akan menjejaskan kelicinan dan kelancaran dalam sesuatu proses penyampaian. Keadaan ini akhirnya akan menyebabkan orang awam hilang keyakinan ke atas proses penyampaian yang kononnya menggunakan teknologi tinggi. Kita harus sedar teknologi tinggi saja bukan jawapan yang mutakhir dalam penyampaian perkhidmatan yang mesra pelanggan, tetapi yang lebih utama ialah mindset kelas pertama yang menggerakkan proses-proses kerja yang terlibat.

4. KARENAH BIROKRASI DARI PUNCA PENGURUSAN KEWANGAN DAN INFRASTRUKTUR

Karenah Birokrasi juga boleh berpunca dari perspektif pengurusan kewangan dan persediaan infrastruktur. Di dalam sesuatu Sistem Penyampaian Perkhidmatan Infrastruktur itu sendiri boleh menyebabkan karenah birokrasi. Sebagai contoh di sebuah hospital, ambulans yang tidak cekap dan penyelenggaraan kenderaan yang tidak sistematik boleh membawa akibat yang lebih buruk berpunca dari karenah Birokrasi. Peruntukan kewangan yang terbatas di beberapa hospital menyebabkan bilangan katil dan bahan ubatan yang terbatas kepada pesakit. Jika bilangan peralatan komputer di sekolah-sekolah amat sedikit, bagaimana proses pengajaran dan pembelajaran boleh dilakukan dengan berkesan?

Sekiranya agihan peruntukan tidak cekap dan sumber-sumber kewangan tidak ditujukan kepada yang sepatutnya, maka ini juga akan mencetus dan memudahkan karenah birokrasi terjadi dan memberi kesan gandaan kepada proses-proses dalaman dan menjejaskan sistem keseluruhannya. Persediaan infrastruktur seperti bangunan, ruang kerja, peralatan dan kemudahan khidmat sokongan yang "balanced" akan membantu melicinkan pelaksanaan proses kerja dalam Sistem Penyampaian.

Wednesday, January 31, 2007

Adab Memberi Salam

Memberi salam adalah satu yang dituntut di dalam Islam dan menjawab salam adalah wajib. Namun kedudukan hukum tersebut akan bertukar dalam beberapa keadaan tertentu.
Memberi salam adalah dituntut (mendapat pahala) diberikan kepada sesama Muslim kerana salam itu adalah doa untuk kesejahteraan dalam erti kata lain mohon mendapatkan kerahmatan daripada Allah. Menjawab salam pula adalah wajib, yakni mendapat pahala bila melakukannya dan berdosa jika meninggalkannya.

Namun hukum tersebut akan bertukar dalam keadaan berikut:-

Makruh – jika memberi salam kepada orang yang di dalam tandas. Mungkin, bila masuk bilik air tengok semua pintu dah tutup. Tolak semua kunci. Kitapun dengan penuh sopan sambil ketuk pintu tu bagilah "Assalamualaikum". Tujuan kita nak minta dia cepat le keluar. Namun perbuatan tersebut adalah makruh. Tak buat dapat pahala. Satu lagi kalau kawan yang dok dalam menyampuk jawaplak dia. Berkata-kata dalam tandas adalah tidak digalakkan.
Makruh juga memberi salam ketika majlis ilmu sedang berlangsung. Tak apa juga kalau dalam majlis kuliah atau majlis lain tetapi kalau khatib tengah baca khutbah. Dalam hal ini makmum tak perlu jawab sebab bila bertembung antara makruh (beri dan jawab salam) dan wajib (diam ketika berkhutbah), maka wajib mendominasi.

Haram menjawab salam orang kafir. Dibolehkan kalau untuk menjaga maslahat umum setakat waalaikum. Jangan pula jawapan waalaikum sam yang bermaksud kecelakaan. Itu juga dilarang. Walaupun dia kafir kita dilarang mendoakan kecelakaan kepadanya kerana mungkin suatu hari nanti dia menerima hidayah untuk menerima Islam sebagai cara hidupnya. Dan kita ni pun kena sentiasa memastikan bahawa kita berada di dalam Islam hingga akhir hayat. Banyak contoh-contoh yang dibawakan sejak zaman Rasullullah s.a.w. lagi mengenai hal ini.

Harus tidak menjawab salam orang fasik dan munafik. Orang fasik ialah orang berada dalam gelumang dosa. Peminum arak, kaki judi, orang yang tidak melakukan rukun Islam dan sebagainya adalah berada dalam kategori ini. Tujuannya agar dia sedar bahawa dia banyak buat maksiat dan tak selayaknya mendapat rahmat Allah. Tapi selalunya makhluk yang jenis ni banyak yang bengong lalu diapun komplain la apa la depa tu aku bagi salam pun tak jawab.

Haram bagi salam di dalam keadaan melakukan maksiat. Dalam disko, bar, tempat pelacuran atau di mana saja tempat yang mendatangkan kemurkaan Allah. Teman pernah bertemu dengan peristiwa begini. Ini berlaku di sebuah resort di P Pangkor ketika Pandu Misteri yang dianjurkan oleh tempat kerja teman suatu masa dulu. Si Mamat ni dengan selambar je gi kat kaunter Bar (open bar kat reception) bagi salam kat bar attendent tu " Assalamualaikum … bagi beer satu" … Nak sejahtera ape kemender nye lepas tu lalok semacam.

Wallahuaklam.