Tuesday, September 12, 2006

SEKADAR CATATAN

BANYAK BERJALAN BANYAK PENGETAHUANOrang tua-tua kata jauh berjalanan luas pandangan, tapi bagi teman yang belum tua lagi ia lebih tepat kalau dikatakan banyak berjalan banyak pengetahuan kerana sekadar berpandangan tak memberikan apa-apa melainkan kita melihat. Pandang dan lihat adalah dua yang berbeza. Pandang hanya seketika tetapi melihat membawa kita memandang, mengesan, menganalisa, memahami dan menyimpannya di kepala.
Teman – banyak berjalan banyaklah letihnya

LAIN PADANG LAIN BELALANGIni lagi berkenaan peribahasa, tapi bukan pasal padang atau belalang, tetapi bila kita berjalan di tempat yang lain kita kenalah ingat setiap tempat ada budayanya dan cara yang tersendiri.
Bila ke Pulau Phuket (Bukit dalam bahasa Melayu) walaupun namanya hotel 5 bintang jangan ingan sama macam yang ada di Kuala Lumpur. Di sana nak beg untuk pakaian kotor pun kena bayar. Selipar jangan pandai-pandai simpan dalam beg nanti tak boleh check out. Teman ingat kalau minum air je kena bayar, tapi rupanya air percuma tapi botol kacanya kalau nak bawa balik kena bayar. Tak bebaloi kata kawan teman bila dia kena bayar 150 baht untuk satu beg pakaian macam guni gandum.
Harga barangan juga mahal.
Cuma yang ada benda yang tak banyak kat KL bersepah kat sana. Sapa yang biasa pergi tentu tahu ..
Teman – masuk kandang kambing diam, masuk kandang rimau mengucap


DIALAH PERANCANG SEGALAManusia hanya merancang tapi takdir yang menentukan. Manusia boleh merancang, tapi Allah adalah sebaik-sebaik perancang. Teman balik ke asal dalam menghadapi suasana bila mana kapal terbang tak dapat mendarat di lapangan terbang Phuket akibat cuaca buruk. Hanya doa dan harapan agar tiada yang buruk berlaku. Walaupun bukan pertama kali menghadapinya, tetapi ini agak lama hingga terpaksa berpatah balik ke Pulau Pinang. Kita boleh membuat kapal terbang dan landasannya, tetapi kita tidak mampu untuk membuat alat untuk menolak hujan dan awam.
Teman – pasrah dalam gundah

No comments: