Wednesday, August 19, 2009

Gagal Bayar Subsidi Punca Gula Tiada?????

Bekalan gula kurang di pasaran kerana pengilang kurangkan pengeluaran. Kenapa? Mengikut kata seorang peruncit sudah 7 (tujuh) bulan kerajaan gagal membayar subsidi kepada pengilang. Mungkin juga ...

Gula adalah barangan kawalan dan bagi memastikan harganya rendah dan dikawal kerajaan, maka kerajaan akan membayar perbezaan antara harga syiling jualan dengan harga kompetitif pasaran terbuka kepada pengilang.

Namun umum mengetahui bahawa keadaan ekonomi sekarang agak suram dan kedudukan kewangan negara juga kuncup. Oleh yang demikian dengan wang yang terhad, maka yang keutamaan dalam pelbelanjaan akan dibuat. Dengan itu mungkin sebabnya kerajaan meletakkan keutamaan membayar kepada pengilang di kedudukan lebih rendah.

Bila Ramadhan menjelang, kebiasaannya permintaan bertambah kerana banyak kuih muih dan juadah dibuat lebih daripada hari biasa khusus untuk berbuka puasa dan hari raya. Bila bekalan tiada rakyat menjerit, maka pengilang gunakan kesyukaran rakyat ini untuk menekan kerajaan agar membayar subsidi tersebut.

No comments: