Wednesday, July 08, 2009

Memilih Kawan dan Jiran

Manusia tidak seperti ikan. Ikan walaupun tinggal di dalam laut yang airnya masin, tetapi dagingnya tidak menjadi masin. Namun manusia, jika tinggal di kalangan kawan dan masyarakat yang rosak akhlaknya, walaupun pada asalnya ia baik namun akhirnya sedikit sebanyak akan terpalit juga keburukan pada dirinya.

Oleh itu adalah penting dalam memilih kawan dan memilih kawasan rumah untuk didiami. Proses pentarbiyahan insan bermula di rumah. Namun usaha untuk menyemai nilai murni dalam diri kita dan keluarga kita akan tergugat jika persekitaran masyarkat yang kita diami atau rakan yang kita dampingi mempunyai nilai yang bertentangan.
Sebaiknya dalam memilih kawan tidak ada yang dominan dalam berkawan. Maksudnya kita tidak terikut cara dia dan sebaliknya dia akan ikut cara kita yang insya Allah positif dan baik. Tabi'e manusia ni dia mudah terikut-ikut kepada cara hidup orang lain. Orang baik kalau tinggal di dalam kelompok yang rosak akhlaknya, maka lambat laun atau sikit-sikit akan kena tempiasnya. Oleh itu penting berada disamping alim ulama dan orang baik-baik, moga di akhirat nanti kalau ditanya siapa kawan kita, maka akan tersenarai antaranya alim ulama, ustaz dan orang yang berakhlak mulia.

No comments: