Monday, March 05, 2007

Nilai kemanusian sudah Hilang?

Beberapa minggu lepas masyarakat digemparkan dengan berita seorang ibu membunuh dua anaknya dengan menjerut mereka dengan wayr seterika. Semalan masyarakat dikejutkan lagi dengan berita seorang ayah menghempas anaknya (bayi) ke lantai yang akibatnya membawa kepada kematian bayi itu.

Kalau dulu penderaan dan penyebab kematian di kalangan kanak-kanak dan bayi serta ahli keluarga dilakukan oleh mereka yang tidak mempunyai hubungan darah atau hubungan yang agak jauh. Kini kes-kes sebegini sudah merebak dan berlaku akibat tangan-tangan mereka yang dipanggil ibu dan ayah.

Kemanakah nilai-nilai kemanusiaan dalam diri manusia pada hari ini? Di manakah silapnya? Apakah tekanan hidup telah menjadikan manusia berhati kecil dan berfikiran tipis sehingga tidak dapat membezakan antara yang baik dan buruk. Tidak dapat bersabar dalam perkara yang sepatutnya mampu ditangani dalam keadaan biasa.

Kejadian-kejadian yang berlaku bukan merupakan kes-kes terpencil. Terlalu wewenang kes-kes yang melibatkan pembunuhan, kecederaan di kalangan ahli keluarga terdekat. Tidak kira melalui penggunaan senjata, fizikal, seksual atau simbahan asid.

Penilaian terhadap sikap dan nilai jati diri individu di dalam masyarakat harus perhalusi. Di manakah silapnya hingga lahir insan yang lebih buruk perangainya daripada haiwan. Apakah salah asuhan dan didikan atau sumber pemakanannya yang berasalkan sumber yang subhah atau haram yang melahirkan insan yang keras hati dan jerlus imannya.

Bukan masanya untuk berfikir lagi tetapi tindakan yang drastik harus dilakukan agar ia tidak terus membarah dalam msyarakat.

No comments: