Wednesday, January 24, 2007

Kos hidup tinggi - Orang ramai mula merungut

Kalau nak naik senang jer … bila harga dah turun buat tau jer pulak" rungut seorang pelanggan di sebuah warung tempat teman dan anak-anak bersarapan. "Gaji naik tapi tak padan dengan harga barang". Itulah antara keluhan orang ramai. Teman seperti biasa pada hari Ahad akan mengambil peluang untuk bersarapan bersama anak-anak di luar memandangkan isteri teman menghadiri kelas pengajian di UIA. Begitulah rutinnya bagi setiap Sabtu dan Ahad minggu pertama dan ketiga setelah ditawarkan biasiswa oleh majikannya untuk menyambung pelajaran. Jadi sebagai jalan mudah dan bagi memberikan keseronokan pada anak-anak yang pada hari lainnya masa amat terhad untuk bersama maka teman bawalah makan di luar. Teman dan anak lelaki teman seperti biasa makan roti canai dan the tarik, manakala kakaknya memilih nasi lemak dan teh ais. Memandangkan gerai favourite teman (Gerai nasi lemak Aladdin) tu ramai pelanggan maka teman tumpang meja yang boleh muat untuk 6 orang dengan dua orang pelanggan lain. Sambil makan dan melayan karenah anak-anak teman terdengar dua pelanggan tadi berbual atau lebih tepat lagi rungutan. Teman pasang telinga nak dengar apa hal nya si Mamat ni merungut. Rupanya pasal kos hidup yang makin tinggi antaranya harga minyak yang tak turun-turun walaupun harga minyak di pasaran dah turun ke paras yang rendah. Rupanya bukan setakat di pejabat, di kawasan perumahan tapi di mana-mana saja sekarang orang dah mula bercakap (lebih tepat lagi merungut) pasal kos hidup yang meningkat tinggi.

Teman selalu berbelanja dibanyak tempat dari pasar malam hingga ke hypermarket. Namun secara umumnya harga memang dah meningkat tinggi. Sekarang harga telur ayam gred B pun dan mencecah RM2.80 sepuluh biji berbanding dulu hanya RM2.20. Ikan di pasar malam tak dapat yang berharga di bawah RM10 sekilo. Jadi kalau bawa RM50 jangan harap nak ada baki. Itupun cukup untuk stok barangan basah bagi tiga hari. Ramai peniaga pun merungut kerana tidak ramai pembeli mungkin ramai orang dah mula mengikat perut. Beli yang patut saja. Tambahan di awal tahun, di mana banyak yang perlu dibelanjakan untuk anak-anak sekolah. Teman masih ingat rungutan seorang bapa kepada seorang murid yang mengingatkan PIBG agar jangan suka-suka saja nak mintak duit buat program itu dan ini. Dia kata sekarang ni dia hanya fikir untuk makan dan belanja anak sekolah sahaja. Begitu mendesak keadaan di mana orang dah tak dapat nak berselindung lagi akan keperitan hidup mereka.

Ketika balik kampung hujung tahun lepas ada seorang adik teman yang terpaksa tunggu gaji bulan Disember untuk beli keperluan sekolah untuk anak-anaknya. Jadi kalau bahagian gajinya dah digunakan untuk keperluan itu, maka akan terganggulah perbelanjaan untuk keperluan keluarga yang lain. Teman hanya dapat bantu sebahagian saja sebab teman pun rasa juga peritnya.

Secara umumnya bermula dengan kenaikan harga minyak diikuti oleh kenaikan harga elektrik, kenaikan harga air di Lembah Kelang dan baru-baru ini hadiah tahun baru diberikan kenaikan harga tol. Bila kos utiliti naik faham-faham aje lah. Orang tak belajar ekonomi pun tahu harga barangan dan perkhidmatan akan naik sebab kos untuk pengeluaran dan pemasaran dah naik. Jadi pengeluar akan pindahkan kepada pengguna dalam kenaikan harga barangan. Bila dikenangkan maka betul kata orang di Malaysia ni hanya "Hujan Yang Turun" yang lain kalau dah naik tak ada harapan nak turun balik. Banyak le alasannya … Mau kemudahan yang baik mesti bayar .. Tapi mana perginya semua kutipan cukai dan hasil negara kalau setiap perkhidmatan kena bayar. Memberi subsidi kepada rakyat kebanyakan adalah lebih baik daripada subsidi kepada segelintir korporat dan orang politik. Minyak free, kereta free, rumah free dan segalanya free tu bukan subsidi ker …

No comments: