Tuesday, August 04, 2009

Menyisih Watak Abdullah bin Ubai Dalam Diri Umat Islam

Adakah kita suka kepada peraturan Islam? Adakah tercuit hati kita bila Islam dipersendakan? Adakah kita mempersendakan orang yang mengajak ke arah Islam dan mengamalkan ajaran Islam? Apakah kita lebih suka kepada cara hidup beracuankan barat? Jika kita tak terasa apa bila Islam disendakan dan suka kepada maksiat sahlah watak Abdullah bin Ubai ada dalam diri kita. BERUBAHLAH sebelum terlambat.

Dalam setiap perjuangan pasti ada rintangan khususnya dalam bidang dakwah dan menegakkan agama Allah. Namun ada halangan yang senang dihadapi kerana ia mudah untuk dikesan dan diambil tindakan penyelesaian. Namun dalam kerja dakwah dan perjuangan Islam terdapat halangan yang sukar untuk diatasi kerana ia sukar untuk kesan iaitu insan yang berwatak Abdullah bin Ubai seorang munafikin yang hidup di zaman Rasullullah.

Kewujudan Abdullah bin Ubai dalam masyarakat Islam bukan sahaja akan membantutkan usaha dan perancangan untuk membangunkan jamaah Islam kerana apa juga yang berlandaskan syarak akan ditentang oleh golongan ini dengan pelbagai alasan berasaskan logik akal mereka. Golongan ini bukan sahaja mengelirukan umat Islam bahkan memberikan gambaran dan prasangka buruk di kalangan bukan Islam terhadap Islam.

Walaupun Abdullah bin Ubai telah lama mati, namun watak-watak yang dimilikinya terus diwarisi oleh kebanyakkan orang yang mengaku beragama Islam di sepanjang zaman. Golongan ini apabila diketengahkan idealisme Islam akan segera menyanggahnya dan apabila diajak berjuang akan keluarlah segala alasan untuk tidak menyertainya.

No comments: