Wednesday, December 20, 2006

Apabila hak manusia lebih utama daripada hak Allah

Apabila Mufti Kerajaan Negeri Perlis Dr Asri Zainal Abidin menyatakan bahawa adalah kurang wajar dibuat operasi untuk menangkap pesalah-pesalah syariah di tempat tertutup seperti hotel, bar, disko dan rumah-rumah persendiriaan kerana ada unsur mengendap dan akan memalukan orang yang ditangkap, maka ia seperti memberikan peluru kepada golongan yang sentiasa mencari ruang untuk menghentam pihak berkuasa agama. Seperti biasa mereka ini senada dengan menggunakan pencerobohan ke atas hak asasi dan kebebasan individu sebagai alasan mengapa tindakan tersebut wajar dihentikan.

Persoalannya mengapa dalam soal agama isu hak asasi dan kebebasan individu dijadikan alasan, tetapi dalam hal peraturan yang lain contohnya peraturan jalanraya seperti memandu tanpa topi keledar atau tidak memakai tali pinggang keledar mengapa tidak digunakan alasan kebebasan individu untuk menentang peraturan tersebut. Mengapa operasi perangkap had laju yang dibuat secara menyorok tak ditegah sebagaimana operasi mengesan pesalah syariah? Mengapa tindakan polis menahan pesalah trafik di dalam ops warta ditengah-tengah malam bersama-sama dengan pihak media tidak lebalkan sebagai tidak menepati kehendak Islam dan mencabul kebebasan individu? Mengapa wujud perbezaan sedangkan tujuan dan kesan kedua-duanya sama. Apakah hak manusia itu lebih tinggi daripada hak Allah. Kalau Dr Asri boleh memberikan nasihat tersebut kepada pihak jabatan agama, kenapa nasihat yang sama tidak boleh diberikan kepada pihak berkuasa lain. Perlu diingat bahawa peranan mufti memberikan nasihat dalam semua bidang kerana Islam itu merangkumi semua perkara dalam kehidupan manusia.

Bagi penulis apa yang perlu dilakukan adalah melakukan proses penambahbaikkan dalam prosedur operasi yang ada dan jangan akibat hanya satu kesilapan, maka seluruh operasi tersebut harus dihentikan. Kalau begitu bubar sahajalah bahagian siasatan polis kerana banyak kes orang yang ditahan kemudiannya dibebaskan kerana didapati tidak bersalah. Contoh terbaru dalam kes rompakan mikrocip di Pulau Pinang. Walaupun ramai yang ditahan, namun akhirnya semua telah dibebaskan tanpa syarat kerana didapati tidak terbabit dalam kes rompakan tersebut. Apakah mereka yang ditahan dan keluarga mereka itu tidak malu. Diusung ke mahkamah untuk direman. Kalau dah duduk dalam lokap tu faham ajelah … bukan macam yang ditunjukkan dalam Gerak Khas tu? Di sini sepatutnya Dr Asri harus bersuara. Mengemukakan prosedur penahanan ke atas orang yang disyaki melakukan kesalahan menurut syariat Islam. Semua agama akan bersetuju kerana Islam membawa kerahmatan. Islam menjamin hak individu selagi mana ia tidak menjejaskan hak individu yang lain, menjejaskan hak Islam dan Allah.

Persoalannya apakah ada keberanian dalam diri Mufti Kerajaan Negeri Perlis untuk melakukan demikian…

No comments: