Tuesday, September 26, 2006

Sembang Ramadhan


Kali ini kita beralih topik, takkan asyik dengan hal yang bersifat akademik je. Jiwa kita juga perlukan sesuatu santapan yang bersifat menghiburkan tetapi tak lah sampai melalaikan. Ini berkaitan kisah dalam bulan Ramadhan dan Syawal.

1. Bila Mak cik jawab salam imam

Kisah ini saya dengar di dalam radio Era pada 2 tahun lepas ketika dalam perjalanan ke tempat kerja di Empire Tower. Ada seorang pemanggil perempuan (kakak) menceritakan kepada Halim Othman mengenai peristiwa yang berlaku dalam bulan Ramadhan. Kakak ni dia pi sembahyang terawih di surau kat rumah dia dan ketika sembahyang tu dia duduk bersebelahan dengan seorang mak cik. Waktu tu dah dekat rakaat yang hujung-hujung dan matapun dah mengantuk. Bukan kata yang tua, tapi yang muda pun sama. Ketika dalam tahiyyat akhir itu ketika imam memberikan salam "Assalamualaikum warahmatullah", mak cik tadi secara spontan menjawa salam tu " Waalaikummussallam". Kakak tu tak de le cerita reaksi dia. Cuba bayangkan anda berada di tempat makcik tu.


Teman - selalu terlelap waktu terawih


2. Bila sembahyang dua kali setahun

Ini kisah terjadi di sebuah kampung di sebelah negeri teman (tempat rahsia), berkenaan seorang pemuda yang hanya datang surau bila hari raya je. Namanya Usin (bukan nama sebenar). Bila setahun dua kali je buat memang payah le nak tau kafiatnya (cara) sembahyang. Mungkin sebab malam raya dia dok lepak ngan geng-geng yang dah lama tak jumpa, jadi dia pun tido lewat. Apa lagi bangunpun lewat le. Subuh tu sure leboh le .. Kat kampung sembahyang raya jam 8.30 pagi. Dia mai jam 8.45 pagi.. Sampai di surau, lepas ambil air sembahyang diapun celepok naik. Surau dah penuh. Dia dok kat beranda jer .. Waktu tu Khatib sedang baca khutbah ..Habis jer baca khutbah, orangpun bangun dan berselawat nabi sambil bersalam-salaman. Si Usin ni dok terpinga-pinga. "Apasal depa tak sembahyang, dia tanya kawan dia, Amat. "Hoi .. awat hang ni .. ni sembahyang raya la". kata Amat. "Aku tau la sembahyang raya takkan sembahyang Jumaat kot pagi-pagi buta", balas Usin. "Hang tau dak kalau sembahyang raya, kita buat sembahyang dulu lepas tu baru baca khutbah, bukan macam sembahyang Jumaat", terang Amat kat Usin. "Ya ka". selamber je Usin jawab. "Tu la jadinya kalau dua kali setahun mai surau", sinis Amat . "Hang jangan dok jadi Ustaz lak". balas Usin.

Selepas tu Usin dan Mamat pi la beraya kat rumah member-member depa kat kampung tu. Sejak hari tu Usin dah banyak berubah, dia amat berterima kasih kat Amat kerana banyak bantu dia dalam mendalami hal agama. Lebih-lebih lagi dia nak kahwin tak lama lagi dengan Liza (yang selalu hadir dalam mimpi dia - dalam episod Petang yang Trajis).

Teman - selalu terlupa bilangan rakaat dalam terawih



3. Janggut dan Misai

Kisah yang akan dibawa ini berlaku ketika zaman sebelum merdeka di Indonesia. Ia telah diceritakan oleh Almarhum Ustaz Datuk Fadzil Noor dalam ceramahnya pada tahun 1999 di Masjid Kampung Pandan. Ia berkisar isu perdebatan antara parti Komunis Indonesia (PKI) dengan pemimpin Nahdatul Ulama (NU), Agus Salim. Pemimpin PKI, telah diberikan kesempatan untuk berucap dulu. Sebelum meneruskan pidoatonya dia pun sebagai usaha untuk mempermainkan sunnah menyimpan janggut menuturkan ayat begini "Yang berjanggut itu kambing dan yang bermisai itu kucing". Lepas tu dia pun mulakan pidatonya. Kemudian tiba pula giliran Agus Salim untuk berpidato. Memang orang kata dalam melawan musuh, Allah akan berikan pertolongan. Maka Agus Salim itu pun sebagai membalas ungkapan pemimpin PKI tadi selamba saja menuturkan begini "Yang berjanggut itu kambing dan yang bermisai itu kucing, manakala yang tak berjanggut dan tak bermisai itu apa .. itu adalah anjing".
Para hadiran dapat melihat begitu terkedu pemimpin PKI tersebut apabila Agus Salim memberikan balasan kepada ungkapannya.

Teman - misai ada, janggut kadang-kadang



No comments: