Thursday, February 04, 2016

LIGA MALAYSIA 2016 BERMULA PADA 13 FEBRUARI 2016

Perlawanan Sumbangsih merebut Piala Sultan Ahmad Shah antara juara liga super 2015 Johor Darul Takzim (JDT 1) dan juara piala Malaysia 2015, Selangor pada 13 Februari 2016 di Stadium Larkin, Johor Baharu akan menjadi pembuka tirai perlawanan liga Malaysia 2016 yang melibatkan 12 pasukan dalam liga super dan 12 pasukan dalam liga premier. 

Pasukan Liga Super

Perlawanan-perlawanan yang melibatkan sepuluh pasukan lain dalam liga super akan turut berlangsung pada tarikh berkenaan di lima stadium.

Musim ini menyaksikan semula kemunculan Kedah dan Pulau Pinang serta T-Team di dalam liga super.  Kedah dan Pulau Pinang naik ke Liga Premier selaku juara dan naib juara liga premier, manakala pasukan T-Team menewaskan ATM dalam perlawanan play-off untuk naik ke liga super bagi mengisi kekosongan tempat yang ditinggal oleh pasukan LION XII yang tidak mengambil bahagian pada tahun ini, manakala ATM diringi oleh pasukan KL Sime Darby turun ke liga premier.
Pasukan KL S.P.A Putrajaya pula turun ke liga FAM untuk tahun 2016 ini dan tempatnya diisi oleh Pasukan Melaka United dan Perlis selaku juara dan naib juara piala FAM pada tahun 2015.

Pasukan Liga Premier


Bagi tahun 2016, FAM masih mengekalkan syarat di mana setiap pasukan dibenarkan mendaftar dan menurunkan empat pemain import bagi mewakili pasukan masing-masing.

No comments: