Thursday, February 09, 2012

Pemimpin Jangan Jadi Macam Firaun

Sesuai dengan suasana pilihanraya yang semakin hampir, maka kisah yang diutarakan di sini amat relevan dengan kita. Sesungguhnya Al Quran itu memberikan petunjuk dan hidayah kepada mereka yang mahu mengambilnya.
Kisah ini telah disampaikan oleh Ustaz Wan Sohor Bani Leman di dalam rancangan Al Zikra, jam 6.45 pagi di Radio KL (KL.FM) pada bulan Mac 2008, iaitu sebelum pilihanraya umum ke 12 lalu. Ia telah membincangkan mengenai sirah nabi Musa berasaskan apa yang diceritakan di dalam Al Quran. Ia mengisahkan bagaimana kisah Nabi Musa telah kembali ke Istana Firaun setelah lama keluar dari Istana itu dan menyeru Firaun agar beriman kepada Allah. Namun Firaun yang telah mengaku "ana warabbuka" (aku adalah tuhan) tidak sudi bahkan telah menentang nabi Musa yang telah membesar di dalam istananya.
Dengar sifat takbur dan marah, Firaun telah mengungkit kembali segala jasa dan pengorbanan yang telah dia berikan kepada Nabi Musa, iaitu bermula di mana isterinya menjumpai seorang bayi (Nabi Musa) yang dihanyut oleh arus sungai, kemudiannya dibesarkan dengan segala kemudahan dan kemewahan hingga usia remaja (18 th). Bila berlaku satu kejadian di mana Nabi Musa telah dengan tidak sengaja terbunuh seorang lelaki Qibti (kaum Firaun), maka akibat ketakutan baginda melarikan diri dari istana Firaun. Diringkaskan- sepanjang masa "pelarian" itu baginda diberikan wahyu lalu diangkat menjadi rasul yang kemudian diwahyukan Allah untuk menyampaikan Islam kepada Firaun.
Bila kembali ke istana Firaun, lalu disampaikanlah risalah Islamiyah kepada Firaun, namun Firaun dengan sombong telah menolak dakwah tersebut dan mengatakan kepada Nabi Musa bahawa baginda ini seorang yang tidak mengenang budi dan tak tahu berterima kasih. Orang politik hari ini selalu berkata -Don't bite the hand that feeds you.
Menurut Ustaz Wan Sohor adalah tidak berakhlak jika seseorang yang memang tugasnya - contoh ayah membesarkan dan menyara anaknya atau pemimpin memberikan kesenangan kepada rakyatnya untuk mengungkit segala apa yang dilakukan kerana itu adalah tanggungjawab kita ke atas orang di bawah kekuasaan kita. Apatah lagi sehingga mengugut untuk tidak memberikan bantuan atau kemudahan kepada mereka yang tidak menyokong.
Oleh itu mengundilah anda bukan atas dasar jasa - yang lebih penting atas dasar menghindari dosa . Sokong berbuat baik belum tentu masuk syurga TAPI sokong kemungkaran/maksiat DAH TENTU masuk neraka.

No comments: