Tuesday, September 20, 2011

Mengembala Asas Latihan Kepimpinan

Para ulama menyatakan bahawa kebanyakakan Nabi dan Rasul sebelum diangkat menjadi Nabi dan Rasul pekerjaan awal mereka adalah mengembala kambing. Kerja mengembala kambing ini sangat singifikan kerana ia adalah sebagai satu bentuk latihan kepada para Nabi dan Rasul.


Ini kerana mengembala binatang sangat memerlukan kesabaran serta perlu peka kepada persekitaran kerana perlu untuk mengawal binatang ternakan agar tidak di makan oleh binatang buas serta tidak hilang. Selain itu pengembala juga perlu mahir di dalam mencari kawasan yang mempunyai rumput untuk di makan oleh kambing-kambing tersebut. Ia mengajar pengembala untuk merancang dan sentiasa memikirkan keperluan kambing-kambing tersebut.


Selain itu menjadi pengembala perlukan sifat amanah kerana di dalam gerombolan kambing yang besar jika si pengembala mencuri seekor dua kambing tuannya di dalam sesuatu masa, kemungkinan besar tuannya tidak akan menyedarinya. Walaupun peluang untuk melakukan perbuatan tersebut ada, namun sebagai orang yang amanah para Nabi dan Rasul tidak melakukannya.


Jika diterjemahkan di dalam masyarakat, maka peranan para Nabi dan Rasul terhadap masyarakat adalah sama di mana sebagai pemimpin mereka wajib memastikan bahawa rakyat mempunyai sumber makanan dan pendapatan. Ia menjadi tugas kepimpinan dalam masyarakat untuk memastikan bahawa rakyat dapat hidup dalam keadaan yang sempurna, mempunyai makanan yang cukup, disediakan peluang pendidikan, perumahan dan perlindungan daripada ancaman bahaya dan keselamatan.


Pemimpin juga wajib amanah dalam melaksanakan kepimpinanan mereka di mana kuasa yang ada tidak boleh digunakan untuk kepentingan diri sendiri, keluarga dan kelompok mereka, tetapi mesti digunakan untuk kepentingan dan maslahat umum. Kuasa tidak digunakan untuk memeras rakyat dan mengugut rakyat untuk terus patuh dan menyokong mereka walaupun dalam perkara-perkara yang bertentangan dengan nilai-nilai kemanusiaan dan agama. Kuasa yang ada digunakan untuk menyeru rakyat kepada mentauhidkan Allah dan meninggalkan segala perbuatan mungkar.

No comments: