Qazaf berlaku apabila ada seseorang menuduh orang lain
melakukan zina atau liwat. Menurut ajaran Islam, si pendakwa wajib membawa
empat orang saksi yang adil, yakni yang mempunyai peribadi yang mulia.
“Dan orang-orang yang melemparkan tuduham (zina) kepada
perempuan yang
terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawa empat orang
saksi,
maka sebatlah mereka lapan puluh (80) kali sebatan dan janganlah kamu
menerima persaksian mereka itu selama-lamanya kerana mereka adalah
orang-orang
yang fasik” – Surah An Nur: 4.
Orang yang dituduh melakukan perbuatan zina (al-maqzuf),
liwat atau sepertinya tidak perlu dibicarakan. Sebaliknya yang perlu
dibicarakan adalah orang yang menuduh kerana oleh sebab dia melemparkan tuduhan
“Qazaf”, maka dia wajib mengemukakan bukti-bukti yang kukuh bagi menyokong
dakwaannya itu. Kaedah syariah berkenaan hal ini ialah seseorang yang menuduh
wajib mengemukakan bukti dan orang yang dituduh tidak perlu melakukan sumpah.
Kesan-Kesannya
Jenayah Qazaf membawa kepada hukuman berikut: (Al
Qardhawi, dalam mentafsirkan ayat surah An Nur ayat empat).
Pertama: Hukuman fizikal, iaitu sebat sebanyak lapan puluh
sebatan kepada orang yang menuduh tetapi gagal membawa empat saksi.
Kedua: Hukuman moral dan sosial, iaitu dengan menggugurkan
segala pertimbangan moral dan social orang yang menuduh. Kesaksiannya dalam
urusan kewangan, sivil, sosial, politik dan lainnya tidak boleh diterima pakai.
Perkataan “kesaksian” mencakupi seluruh jenis kesaksian.
Ketiga: Hukuman agama, iaitu dengan menggelarnya sebagai
orang yang fasik dan memasukkannya ke dalam golongan Fasiqun. Al Quran
menyebutkan kefasikan sebagai lawan keimanan. Mereka tergolong dalam golongan
fasiq serta terputus daripada mendapat rahmat dari Allah s.w.t. dan bakal
mendapat azab serta seksa di akhirat selama-lamanya.
No comments:
Post a Comment