Bab Hudud
Hudud
Hudud dari segi bahasa bermaksud
sempadan, had, halangan atau sekatan. Dari sudut istilah pula bermaksud hukuman
yang tidak boleh dipinda yang ditetapkan oleh Allah dalam Al-Quran dan Sunnah.
Hudud dianggap sebagai hak Allah, dan hukumannya tidak boleh diubah, dipinda,
ditambah atau dikurangkan oleh badan perundangan, pemerintah atau hakim.
Terdapat enam kesalahan hudud
yang disepakati oleh semua ulama, iaitu:
1.
Zina
2. Qazaf
(Menuduh seseorang melakukan zina tanpa saksi)
3.
Mencuri
4.
Hirabah
(rompakan)
5.
Minum
arak
6.
Murtad
Kesalahan lain yang tidak disepakati oleh para ulama adalah
pemberontakan (al-baghyu), liwat, hubungan sex dengan haiwan, sihir,
lari dari medan perang, dan beberapa kesalahan lagi.
1. Zina
Zina adalah persetubuhan antara seorang lelaki dengan
seorang wanita yang bukan pasangan suami isteri. Zina adalah perbuatan keji
yang diharamkan. Semua persetubuhan di luar perkahwinan adalah zina kecuali
dalam kes wat’i syubhah iaitu persetubuhan yang dilakukan oleh seorang
lelaki dengan seorang perempuan yang disangka adalah isterinya yang sah sedangkan
perempuan tersebut adalah orang lain. Wat’i syubhah juga berlaku apabila
dia bersetubuh yang seorang perempuan kerana perkahwinan yang disangkakan sah
sedangkan perkahwinan itu adalah tidak sah.
Sesuatu kesalahan zina boleh disabitkan melalui cara iqrar
atau pengakuan penzina sendiri seperti yang berlaku dalam kes Ma’iz bin Malik
dan kes pengakuan zina oleh al-Ghamidiyah pada zaman Rasulullah dan kes
pengakuan zina anak kedua Sayyidina Umar bernama Ubaidillah atau Abi Shamhah,
ketika dia menjadi Khalifah. Menurut Abdul Rahman I. Doi, kebanyakan hukuman
hudud yang dijalankan pada zaman Rasulullah dan empat Khulafa al-Rasyidin
dijatuhi berasaskan kepada iqrar atau pengakuan.
Selain dari itu zina juga boleh disabitkan melalui kesaksian
empat orang saksi lelaki Muslim serta mukallaf dan adil. Saksi itu juga
menyaksikan kejadian zina iaitu kemaluan lelaki masuk ke dalam kemaluan
perempuan secara jelas serta mereka perlu
memberikan kesaksian menggunakan perkataan yang terus-terang bukan
kiasan atau sindiran.
Hukuman zina adalah berbeza mengikut status penzina. Penzina
yang sudah berkahwin secara sah dan telah menikmati persetubuhan dalam
perkahwinan itu dikenali sebagai ‘muhsan’. Penzina yang belum berkahwin
atau sudah berkahwin tetapi belum merasai nikmat persetubuhan dalam perkahwinan
itu, pesalah itu dikenali sebagai ghairu muhsan atau bukan muhsan. Hukuman
mereka adalah seperti berikut:
i. Bagi
penzina bukan muhsan hukumnya adalah sebat sebanyak seratus kali
sebatan. Hukuman bagi wanita yang mengandung ditangguhkan sehingga tempoh
penyusuan amat. Hukuman bagi penzina
yang sakit ditangguhkan sehingga dia sembuh. Rotan yang digunakan tidak terlalu
besar dan tidak terlalu kecil iaitu lebih kurang satu meter panjang dan satu
sentimeter garis pusat. Sebatan dibuat pada merata-rata tubuh kecuali muka,
kepala, dada dan kemaluan. Sebatan mesti dilakukan secara sederhana iaitu
pegawai yang menjalankan hukuman tidak boleh mengangkat rotan itu tinggi hingga
ke paras kepalanya. Pesalah dihukum dengan memakai pakaian yang nipis menutup
aurat. Jika semasa sebatan dilakukan, pesalah itu didapati tidak mampu menerima
sebatan, maka atas pengesahan pegawai perubatan, sebatan itu perlu ditangguhkan
sehingga pesalah itu sembuh kembali. Bagi hukuman yang sabit dengan iqrar
atau pengakuan, pesalah boleh menarik balik iqrarnya ketika hukuman
dijalankan.
Hukuman ini
adalah ketetapan Allah berasaskan firmanNya:
Terjemahan:
Penzina wanita dan penzina lelaki hendaklah disebat dengan seratus kali sebatan
dan janganlah perasaan belas kepada kedua-duanya menghalang kamu dalam
menegakkan agama Allah, jika sekiranya kamu beriman dengan Allah dan hari akhirat.[1]
ii. Bagi
penzina muhsan, hukumannya adalah rejam dengan batu yang sederhana besar
sehingga mati. Hukuman dilakukan secara terbuka dan disaksikan oleh orang-orang Islam. Hukuman bagi wanita yang
mengandung dan orang sakit juga ditangguhkan seperti dalam kes penzina bukan
muhsan. Pesalah dikenakan pakaian yang menutup aurat. Bagi pesalah yang sabit
kerana iqrar, mereka boleh menarik balik iqrar ketika hukuman
berjalan.
Hukuman rejam
ini adalah ketetapan Allah seperti yang termaktub di dalam Sunnah Nabi S.A.W.
di antaranya:
1)Terjemahan:
Dari Abi Hurairah r.a.: Seorang lelaki datang menemui Rasulullah s.a.w. ketika
baginda sedang berada dalam masjid. Dia memanggil Nabi lalu berkata: Ya
Rasulullah, saya telah berzina. Rasulullah tidak memandangnya, memalingkan diri
daripadanya. Orang itu mengulangi kata-kata itu sehingga empat kali. Maka
setelah ia mengaku sebanyak empat kali, Nabi memanggilnya dan berkata: Adakah
awak gila? Dia menjawab: Tidak. Rasulullah bertanya: Adalah engkau muhsan? Dia
menjawab: Ya. Maka Rasulullah besabda: Bawalah dia dan rejamkanlah dia, maka
kami pun merejamnya.[1]
2)Terjemahan:
Tidak halal darah seorang muslim kecuali karana salah satu dari tiga perkara:
kafir sesudah beriman, berzina sesudah ihsan (muhsan), membunuh nyawa bukan
kerana nyawa (qisas)
Hukuman zina hanya dikenakan
jika ia dilakukan secara sukarela. Jika ia dilakukan secara paksa atau dirogol
maka ia dikecualikan dari hukuman. Islam mengharamkan zina dan mengenakan
hukuman keras ke atas pelakunya kerana zina adalah perbuatan yang sangat jijik
yang boleh meruntuhkan institusi kekeluargaan dan moral masyarakat.
2. Qazaf
Qazaf bermaksud membuat tuduhan zina
terhadap seorang Islam yang akil baligh dan dikenali sebagai seorang yang
bersih dari perbuatan zina tanpa dibuktikan dengan empat orang saksi. Qazaf
boleh berlaku dengan membuat kenyataan secara jelas seperti mengatakan
seseorang itu telah berzina, atau dengan cara tersirat seperti menyatakan
bahawa seseorang itu bukan anak atau bukan bapa kepada seseorang yang tertentu.
Orang yang
melakukan qazaf disebat dengan 80 kali sebatan kecuali jika dia dapat membawa 4
orang saksi yang dapat mensabitkan kesalahan orang yang dikatakan berzina tadi
dengan kesalahan zina. Hukuman ini berasaskan kepada kepentingan kehormatan dan
maruah di kalangan masyarakat. Ia juga untuk memastikan tidak ada sebarang
tuduhan zina yang dibuat tanpa asas yang kukuh, kerana tuduhan zina itu suatu
yang amat memalukan dan boleh memporak-perandakan keharmonian keluarga.
Hukuman hudud ke atas pesalah
qazaf adalah satu ketetapan Allah berasaskan firmanNya:
Terjemahan: Dan orang-orang yang menuduh
wanita-wanita yang muhsanat(baik) dan kemudian mereka gagal membawa empat orang
saksi, maka sebatlah mereka dengan lapan puluh sebatan…[1]
3. Mencuri
Mencuri atau sariqah ditakrifkan
sebagai memindahkan dengan cara bersembunyi harta alih daripada jagaan atau
milikan tuannya tanpa persetujuan tuannya dan perbuatan itu dilakukan dengan
niat untuk menghilangkan harta itu daripada jagaan atau milikan tuannya. Kecurian apak berlaku apabila
memenuhi syarat-syarat berikut:
- Nilai harta yang dicuri itu mencukupi nisab iaitu ¼ dinar emas (9.36 gram emas) atau tiga dirham perak.
- Harta itu adalah bernilai menurut syara’, jadi mencuri arak, dadah dan seumpamanya tidak dikenakan hukuman hudud.
- Harta yang disimpan itu berada di tempat yang sesuai iaitu pemiliknya mengambil langkah yang wajar untuk menjaga harta itu
- Tertuduh bukan pemilik penuh ke atas harta itu
- Kesalahan itu tidak dilakukan dalam keadaan amat mendesak, seperti perang, kebuluran, penyakit dan bencana lam
- Pencuri itu bukan keluarga pemilik barang
- Tuan punya harta tidak menafikan tentang kecurian itu walau pun pesalah mengakuainya
Hukuman bagi kesalahan mencuri
adalah potong tangan kanan iaitu di bahagian pergelangan tangan pada sendi yang
menyambungkan tapak tangan dengan lengan. Bagi kesalahan kedua, dikenakan
hukuman potong kaki kiri dipergelangan buku lali iaitu di bahagian tengah kaki,
manakala tumit kaki masih boleh digunakan untuk berdiri atau berjalan. Hukuman
ini berasaskan firman Allah:
Terjemahan:
Pencuri lelaki dan pencuri wanita, maka hendaklah dipotong tangan kedua-duanya
sebagai balasan atas apa yang mereka lakukan dan sebagai pengajaran yang dapat
mencegah dari Allah, sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.[1]
4. Hirabah
Hirabah adalah
perbuatan merampas harta orang lain dengan kekerasan atau ugutan oleh seseorang
atau kumpulan yang bersenjata atau alat yang boleh digunakan sebagai senjata.
Rompakan adalah satu jenayah yang besar dan bahaya. Oleh itu hukuman yang
dikenakan ke atas mereka mestilah berat dan keras. Berbeza dengan
pemberontakan, jenayah hirabah ini tidak dilakukan untuk tujuan politik tetapi
semata-mata untuk merampas harta dan merosakkan keamanan negara. Hukuman
hirabah ini berasaskan firman Allah:
Terjemahan:
Sesungguhnya balasan orang-orang yang yang memerangi Allah dan Rasulnya dan
berbuat kerosakan di atas muka bumi ini adalah agar mereka dibunuh ataudisalib
atau dipotong tangan dan kaki mereka secara bersilangatau dibuang negeri…
Berdasarkan ayat ini, terdapat
percanggahan pendapat ulama berkaitan dengan hukuman kesalahan hirabah.
Al-Quran menyebut tiga bentuk hukuman iaitu: hukuman mati, hukuman salib,
hukuman potong tangan serta kaki secara bersilang dan buang negeri. Kebanyakan ulama menghuraikan
hukuman hirabah seperti berikut:
a.
dihukum
bunuh dan selepas itu disalibkan jika mangsa jenayah itu dibunuh dan hartanya
atau harta orang lain diambil
b.
dihukum
bunuh sahaja jika mangsa jenayah itu dibunuh dengan tiada sebarang harta
diambil
c. dihukum
potong tangan kanan dan kaki kiri, jika harta diambil tanpa menyebabkan kematian atau kecederaan mangsa
d. hukuman
buang negeri bagi pesalah yang hanya mengganggu lalu-lintas sahaja
5. Syurb atau Meminum arak
Syurb di
sini membawa maksud meminum arak atau sebarang minuman yang memabukkan. Arak
adalah ibu segala kejahatan dan ia boleh mendorong kepada jenayah-jenayah lain.
Hukuman bagi peminum arak adalah sebatan sebanyak 40 kali. Ada ulama yang
menetapkan sebatan sebanyak 80 kali. Kedua-dua pendapat ini berasaskan hadith
berikut:
Terjemahan:
Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a. bahawa seorang peminum arak telah
dibawa ke hadapan Rasulullah s.a.w. maka baginda memukulnya dengan pelepah
tamar sebanyak 40 kali. Kata Anas: begitulah juga dilakukan oleh Khalifah Abu
Bakar. Apabila zaman Khalifa Umar, beliau bermesyuarat bersama para sahabat
lalu Abdul Rahman bin Auf berkata bahawa, sekurang-kurangnya hukum hudud itu
adalah 80 kali sebatan. Lalu Umar mengarahkan hukuman 80 kali sebatan.[1]
Hukuman hudud ini dikenakan
kalau peminum itu meminumnya dengan sengaja dan mengetahui minuman tersebut
adalah arak. Tiada bukti yang menunjukkan Rasulullah Sallallahu 'Alaihi
Wasallam menetapkan alat-alat tertentu untuk menyebat peminum arak.
Kadang-kadang baginda menyebat dengan selipar, kadang-kadang dengan pelepah
tamar, kadang-kadang dengan rotan dan kadang-kadang dengan tangan dan selipar.[1] Kaedah
merotan dengan alat yang berbeza-beza ini menunjukkan betapa hukuman
undang-undang Islam tidaklah bersifat kasar dan keras seperti yang didakwa. Ia
jauh berbeza dengan cara sebatan yang digunakan dalam sistem hukuman yang
diperkenalkan oleh undang-undang Barat. Fakta ini menunjukkan bahawa tujuan
terpenting hukuman ini adalah untuk mendidik dan memberi peringatan kepada
pesalah tadi, bukan untuk menyeksa dan menyakitkannya. Apa yang penting
undang-undang Islam boleh menimbulkan rasa gerun kepada rakyat agar tidak
melakukan sebarang jenayah.
6. Riddah
Riddah atau irtidad
adalah kesalahan yang dilakukan oleh seseorang Islam yang mukallaf dengan
membatalkan Islam dan imannya iaitu keluar dari agama Islam samada dengan
perkataan, atau perbuatan. Orang yang keluar dari agama itu disebut sebagai murtad.
Jenayah adalah satu kesalahan yang besar terhadap agama, kerana ia menunjukkan
satu penghinaan terhadap agama dan kepada Allah.
Hukuman bagi kesalahan riddah adalah dibunuh sehingga
mati setelah diberi peluang bertaubat selama beberapa hari. Hukum ini
berdasarkan beberapa dalil antaranya:
1) Terjemahan
Hadith: Dari Ibn Abbas r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesiapa yang menukar
agamanya, maka bunuhlah dia[1]
3) Terjemahan
Hadith: Dari Abu Burdah bahawa Mu’az bin Jabal datang menemui Abu Musa
Al-Asya’ai di Yaman, didapati ada seorang lelaki di sebelahnya. Mu’az bertanya:
Apa ini? Abu Musa menjawab: (Dia) seorang Yahudi memeluk Islam kemudiannya dia
kembali menjadi Yahudi, dan kami menghendaki dia kembali kepada Islam semenjak-
perawi berkata: aku kira – dua bulan. Kata Mu’az: Demi Allah aku tidak akan
duduk sebelum, kamu penggal lehernya, lalu orang itu pun dipenggal lehernya.
Mu’az berkata: Allah dan RasulNya memutuskan bahawa sesiapa yang murtad dari
agamanya hendaklah kamu membunuhnya, atau baginda bersabda: Sesiapa yang
menukar agamanya hendaklah kamu membunuhnya.[2]
No comments:
Post a Comment