Friday, January 22, 2016

Lima Prinsip Asas Hak Asasi Manusia Dalam Islam

Islam tidak mengongkong atau menyekat hak asasi manusia. Namun kewujudan undang-undang yang mengawal perlakuan dan tindakan manusia adalah selaras dengan prinsip Islam atau maqasid syariah, iaitu bagi memelihara agama, nyawa, akal, keturuanan dan harta.

1.      Memelihara agama.
Manusia mempunyai hak asasi mengamal hidup beragama dan di Malaysia semua rakyat diberi kebebasan untuk mengamalkan agama mereka. Dalam Islam kewujudan undang-undang adalah bagi memastikan bahawa agama Islam terpelihara dan tidak dipersendakan. Apabila seseorang menganut Islam, maka individu tersebut wajib mematuhi segala peraturan dan hukum yang ditetapkan oleh Islam. Pihak berkuasa pula berkewajiban untuk mengambil tindakan agar tidak wujudkan penyebaran ajaran sesat yang bercanggah dengan ajaran Islam yang sebenar berdasarkan Al Quran dan As Sunnah. Oleh ini sebarang tindakan yang boleh mencemar dan menyelewengkan ajaran Islam dari dasarnya harus dikenakan tindakan dan ia tidak bercanggah dengan prinsip hak asasi manusia menurut perspektif Islam.


2. Memelihara nyawa.
Islam amat menghargai nyawa dan memberikan hak asasi kepada seluruh manusia untuk hidup di dunia ini dengan aman, selamat dan tiada ketakutan. Perbuatan membunuh orang lain, hatta nyawa sendiri pun adalah dilarang oleh Islam. Oleh yang sedemikian, maka adalah dilarang untuk terlibat di dalam aktiviti-aktiviti haram yang membahayakan nyawa seperti berlumba haram, mengambil bahan yang boleh menjejaskan kesihatan seterusnya membawa maut seperti dadah, rokok, vape, pil khayal dan sebagainya.  Oleh  itu penggubalan undang-undang dibuat bagi memastikan nyawa setiap individu sentiasa dipelihara dan selamat.

3. Memelihara akal.
Akal adalah anggota yang penting bagi manusia membuat keputusan dalam tindakan mereka. Akal yang sihat dan waras akan membuahkan keputusan dan tindakan yang baik kepada semua makluk dan sebaliknya jika akal yang tidak waras dan terganggu, maka keputusan dan tindakannya juga memberikan mudarat kepada makhluk dan alam. Islam memberikan manusia hak asasi untuk dipelihara akalnya. Akal lah yang membezakan antara manusia dan binatang.

Perbuatan seperti meminum arak dan mengambil dadah adalah haram kerana ianya boleh merosakkan akal. Hikmah dengan wujudnya undang-undang Jenayah Syariah, maka akal manusia akan terpelihara.  Apabila akal tidak berfungsi secara sepatutnya makan ia akan cenderung mengikut nafsu dalam membuat keputusan dan natijahnya perkara buruk akan berlaku kepada dirinya, keluarga dan masyarakat.

4. Memelihara keturunan.
Secara tabi’e manusia mempunyai keinginan untuk berkeluarga. Islam menjamin hak tersebut dan mengariskan peraturan untuk berkeluarga demi memastikan kelangsungan nasab dan keturunan. Islam mewajidkan pernikahan dan  mengharamkan perzinaan supaya nasab keturunan, hak perwalian dan pewarisan terpelihara. Oleh kewujudan undang-undang Syariah bertujuan mengawal agar tidak berlaku perzinaan yang merosakkan keturunan. Pengawalan itu penting bukan sahaja bagi mengawal dari segi nasab, tetapi juga dari segi hak ke atas harta dan tanggungjawab.  

5. Memelihara harta.

Naluri manusia memang berkeinginan untuk memiliki harta dan Islam amat tidak melarang bahkan mengalakkan umat manusia mencari dan mengumpulkan harta. Namun Islam menetapkan peraturan dalam mendapatkannya dan cara untuk membelanjakannya. Harta tidak boleh diperolehi melalui penipuan, rampasan dan rompakan daripada individu lain, aktiviti haram seperti melalui perjudian dan riba. Islam mewajibkan tuan punya menjaga hartanya dengan baik iaitu disimpan ditempat yang sepatutnya dan tidak mendedahkan kepada umum atau dibiarkan tanpa kawalan.

Wednesday, January 20, 2016

MANAGING RISKS


Risks do exist in every single matter in our life, cannot be avoided and must facing its, otherwise you will be stuck in your life.

How to manage risks

There are four ways of dealing with, or managing, each risk that you have identified. You can:
  • Accept it because you may decide to accept a risk because the cost of eliminating it completely is too high or the return you might gain is very high versus risk.
  • Transfer it. You might decide to transfer the risk to other parties, which is typically done with insurance
  • Reduce it. Risk can be reduce by introducing new safety measures or new working system 
  • Eliminate it.  Risk can be completely eliminated by changing the method or way of doing things.
When you have evaluated and agreed on the actions and procedures to reduce the risk, these measures need to be put in place.


Risk management is not a one-off exercise. Continuous monitoring and reviewing are crucial for the success of your risk management approach. Such monitoring ensures that risks have been correctly identified and assessed and appropriate controls put in place. It is also a way to learn from experience and make improvements to your risk management approach.


In the business world, risk management is very important matter. Risk management will be even more effective if you clearly assign responsibility for it to chosen employees. It is also a good idea to get commitment to risk management at the board level.


Good risk management can improve the quality and returns of your business.

Tuesday, January 19, 2016

KU HANYA MAMPU MERINDUMU

Setiap detik yang berlalu
Melayangku ke persada rindumu
Kau selalu ada di dekatku

Dalam sedar kau ditunggu
Dalam tidur kau diburu


Ku menatapmu dengan syahdu
Dari kejauhan sudut hatiku
Terserlah keayu matamu yang sendu
Kau hibur kegundahanku
Melalui derai tawamu

Apa kita tidak ditakdirkan bersatu
Dalam cinta realiti syahdu
Ku hanya mampu merindumu

Apa mungkin aku bisa mendapatkanmu
Untuk ku rantai cinta hatimu

Apakah ini akan datang waktu
Untuk ku mengetuk pintu hatimu
Apakah ada ruang untuk aku

Menyatakan bahawa AKU CINTA PADAMU

Perindu sepi - IIUM, 2007-2009

BIDANG KUASA MAHKAMAH SYARIAH

Bidang kuasa Jenayah Mahkamah Syariah

Sebagaimana Mahkamah Sivil, bidang kuasa jenayah bagi Mahkamah Syariah adalah "dikurniakan" oleh Perlembagaan Persekutuan. Bidang kuasa Mahkamah Syariah telahpun ditentukan oleh Akta Mahkamah Syariah Bidang kuasa Jenayah 1965 (Pindaan 1984).

Ia memperuntukkan bahawa Mahkamah Syariah boleh menjatuhkan hukuman maksimum RM5000.00 denda, ataupun penjara maksimum 3 tahun ataupun sebatan 6 kali ataupun gabungan antara hukuman-hukuman berkenaan.

Semua kesalahan dan hukuman yang disebutkan ini adalah termasuk di dalam konsep takzir yang ditentukan oleh Islam dalam konteks kes-kes jenayah. Dalam konteks Mahkamah Syariah di Malaysia,kesalahan-kesalahan jenayah syariah ini boleh dilihat peruntukannya di dalam tiga tempat:

1)Kesalahan-kesalahan yang diperuntukkan di bawah Undang-undang Pentadbiran Agama Negeri-negeri,
2)Kesalahan-kesalahan di bawah Enakmen/Ordinan/Akta Undang-undang Keluarga Islam Negeri-negeri,
3) Kesalahan-kesalahan di bawah Undang-undang Kesalahan Jenayah Syariah yang secara khususnya memberikan peruntukan berkaitan dengan jenayah berkenaan. Kesalahan-kesalahan yang berada di tempat yang ketiga ini juga turut melibatkan kesalahan jenayah syariah matrimoni seperti poligami tanpa izin mahkamah dan perceraian dilakukan di luar mahkamah.

 Sehubungan dengan ini, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Selangor telah membentuk beberapa kategori jenayah yang tertentu, iaitu:
1) Kesalahan berkaitan akidah seperti menyebarkan doktrin palsu dan takfir.
2) Berhubung dengan kesucian agama Islam dan institusinya seperti menghina perkara-perkara yang berkait dengan agama, pihak berkuasa agama, fatwa, ingkar perintah mahkamah, berjudi, minum arak dan minuman yang memabukkan, tidak menghormati bulan Ramadan, tidak menunaikan solat Jumaat dan tidak membayar zakat atau fitrah.
3) Berhubung dengan kesusilaan seperti sumbang mahram, pelacuran, hubungan jenis, khalwat, lelaki berlagak seperti pondan dan perlakuan tidak sopan di khalayak awam.
4) Kesalahan pelbagai seperti membawa lari wanita yang sudah bersuami, menghalang pasangan yang telah bernikah daripada menjalani kehidupan sebagai suami isteri, menghasut suami isteri supaya bercerai atau meninggalkan kewajipan, menjual atau memberi anak kepada bukan Islam, qazaf (menuduh zina), mengutip zakat tanpa kebenaran dan menyalahgunakan tanda halal.

Bidang kuasa Mal

Istilah 'mal' sebenarnya merujuk kepada harta tetapi dalam konteks perundangan, ia merujuk kepada kes-kes bukan jenayah. Bidang kuasa mal bagi Mahkamah Syariah terpakai kepada semua orang Islam yang tinggal pemastautin negeri-negeri.

Dan sebenarnya, Mahkamah Syariah mempunyai bidang kuasa mal yang hampir menyeluruh dan merangkumi banyak aspek kekeluargaan Islam:
 1) Berkaitan dengan isu-isu sebelum perkahwinan.

2) Berkaitan dengan persoalan semasa perkahwinan. Seperti permohonan mengesahkan perkahwinan, permohonan membatalkan perkahwinan yang tidak sah, permohonan nafkah diri, nafkah anak, mensabitkan isteri nusyuz, permohonan isteri supaya suami hidup bersama semula dan sebagainya.

3) Berkaitan dengan persoalan pembubaran perkahwinan. Permohonan cerai khuluï, liï'an, fasakh, talak, taï'liq, perceraian dengan perintah, kerana murtad dan juga secara anggapan mati.

4) Sebarang permohonan di dalam sesuatu kes sedang berjalan (interlocutory order). Contohnya, permohonan sementara nafkah sama ada diri dan anak, hadanah, perintah larangan terhadap harta dan gangguan. Bagi perkara ini, bukanlah sesuatu yang luar biasa satu-satu kes perbicaraan mengambil masa yang lama, kerana terlalu banyak isu yang perlu diselesaikan. Dalam sepanjang tempoh berkenaan, banyak perkara yang timbul yang perlu diselesaikan oleh pihak mahkamah. Sekiranya tidak diselesaikan, akan menyebabkan ketidakadilan dan aniaya kepada pihak-pihak yang terlibat.
Oleh yang demikian, undang-undang memberikan ruang supaya pihak-pihak yang terlibat ketika menanti keputusan yang jelas dari pihak mahkamah dibenarkan untuk membuat permohonan sementara, sementara perbicaraan dijalankan. Umpamanya, adalah sangat wajar bagi seorang wanita memohon larangan (injunksi) terhadap bekas suaminya untuk tidak mengganggunya. Begitu juga memohon perintah larangan agar harta yang dimiliki secara bersama tidak dibenarkan untuk dilibatkan dalam sebarang urusan.

5) Isu-isu yang berbangkit selepas perceraian. Perkara-perkara ini boleh dirujuk di mahkamah yang ada bidang kuasanya, iaitu selepas perceraian berlaku. Umpamanya, sagu hati (mutaah) selepas perceraian, harta sepencarian, nafkah iddah, nafkah anak, nafkah tertunggak dan juga soal hadanah (penjagaan anak).

6) Permohonan-permohonan mengenai wasiat, wakaf dan harta pusaka. 7) Permohonan penguatkuasaan perintah mahkamah. Ini berlaku apabila keputusan yang dikeluarkan tidak diikuti oleh pihak yang kena tanggungan. Maka, pihak-pihak yang satu lagi boleh menuntut supaya perintah-perintah yang dikeluarkan itu dikuatkuasakan oleh pihak mahkamah.

 Sumber maklumat: http://www.ikim.gov.my/index.php/ms/artikel/7185-bidang-kuasa-mahkamah-syariah-di-malaysia-satu-pengenalan-ringkas

RESOURCEFUL DATABASE PORTAL: BERNAMA LIBRARY & INFOLINK SERVICE (BLIS)


For those who are looking for information and data on Malaysia, BLIS has the answer.

Please visit at http://blis.bernama.com


For more information please contact: Jamaludin Ismail at jamaludinis@bernama.com

BUKIT MALAWATI: DESTINASI PELANCONGAN DI KUALA SELANGOR

Bagi pengunjung yang datang ke Kuala Selangor, anda dan keluarga adalah disarankan agar pergi melawat ke Bukit Malawati yang terletak di berhampiran pekan lama Kuala Selangor.

Anda boleh mengunjunginya dengan menaiki kenderaan yang disediakan oleh Majlis Daerah Kuala Selangor. Bayaran RM5 untuk dewasa dan RM3 untuk kanak-kanak berumur antara 3 hingga 12 tahun.

Di atas Bukit Malawati terdapat spesis Lotong yang menceriakan pegunjung ke sana. Anda boleh memberi makan kepadanya dengan membeli makanan sepert kacang panjang dan roti dengan penjual di lokasi.


Di bawah adalah rumah api yang menjadi panduan kepada kapal-kapal dan bot-bot yang menggunakan Sungai Kuala Selangor.

Di sini juga terletaknnya Baitulhilal iaitu tempat melihat anak bulan dalam menentukan kalendar Islam, khasnya dalam menentukan permulaan 1 Ramadhan (puasa), 1 Syawal (Aidil Fitri) dan 1 Zulhijjah.
Meriam tinggalan zaman penjajahan Inggeris yang suatu waktu dahulu menjadi medan pertahanan bagi pihak Inggeris melawan musuh mereka.

Kenderaan yang digunakan untuk membawa pengunjung ke atas Bukit Malawati

Peta lokasi tempat-tempat menarik untuk dikunjungi