Friday, August 07, 2009

Bahaya Arak Dalam Masyarakat

Isu arak menjadi polimek baru di Negeri Selangor. Sebagai seorang Islam, saya amat menyokong tindakan Datuk Dr Hassan Ali di dalam isu arak di Shah Alam dan Selangor umumnya. Ini kerana di dalam Islam, meminum arak adalah antara dosa besar kerana mudarat oleh arak sangat banyak. Wajib pihak berkuasa mengawal penjualannya di kalangan orang Islam.

Dalam Al Quran dan hadis menceritakan akan larangan mengenai arak dan kesannya kepada individu dan masyarkat. Antaranya:-

Allah swt berfirman di dalam al Quran, maksudnya:“Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya. “(al Maidah: 90).

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Tiap-tiap yang memabukkan itu khamar dan semua yang memabukkan itu haram. Dan siapa yang minum khamar di dunia sehingga mati belum bertaubat maka tidak akan dapat minum khamar diakhirat."

Abul Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Usman bin Affan r.a. ketika berkhutbah berkata: "Hati-hatilah kamu dengan khamar sebab ia adalah ibu kepada dosa-dosa yang keji, sesungguhnya dahulu ada seorang abid yang biasa pergi masjid, tiba-tiba ia bertemu dengan seorang wanita pelacur, maka ia dipanggil oleh pelayannya dan dimasukkan kedalam rumahnya, lalu ditutup pintunya. Sedang disisi wanita itu ada segelas khamar dan seorang anak kecil. Maka berkata wanita itu: "Engkau tidak boleh keluar sehingga minum khamar atau berzina padaku atau membunuh anak kecil ini. Jika tidak saya akan menjerit dan berkata: "Ada orang masuk kerumahku." Jawab abid itu: "Zina saya tidak mahu, membunuh juga tidak." Lalu ia memilih khamar sahaja. Dan setelah ia minum dan mabuk maka ia berzina dan membunuh bayi itu." Usman berkata: "Kerana itu tinggalkanlah khamar itu kerana ia sebagai ibu dari dosa-dosa dan sesungguhnya tidak dapat berkumpul iman dan khamar didalam dada seseorang melainkan harus keluar salah satu. Yakni seorang jika telah mabuk maka akan keluar dari lidahnya khalimat-khalimat kufur lalu menjadi kebiasaan sehingga dibawa amti dalam khalimat itu sehingga menyebabkan ia kekal dalam neraka."


Ibn Mas'ud berkata: "Telah dilaknat dalam khamar itu sepuluh orang iaitu:
· Yang memerah
· Yang minta diperah
· Yang minum
· Yang memberi minum
· Yang membawa
· Yang menghantar
· Yang membekal
· Yang menjual
· Yang membeli
· Yang menyimpan

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Akan keluar peminum khamar itu pada hari kiamat dari kuburnya lebih busuk dari bangkai sedang botol khamar itu dikalungkan dilehernya dan gelas ditangannya, sedang diantara kulit dan daging badannya penuh ular dan kala dan memekai kasut dari api yang mendidihkan otaknya, sedang kuburnya akan berupa liang neraka dan menjadi kawan Fir'aun dan Haman."

Athaa' bin Yasaar berkata: "Ada orang tanya kepada Ka'bul ahbar: "Apakah khamar telah diharamkan didalam kitab Taurat?" Jawabnya: "Ya, ayat (Yang berbunyi): Innamal khamru wal maisiru" itu tersebut dalam Taurat. Sesungguhnya Kami menurunkan yang hak untuk menghalau yang bathil dan membatalkan permainan dan terbang dan seruling dan khamar, celaka benar peminum khamar." Allah s.w.t. bersumpah dengan kemuliaan dan kebesaranNya terhadap siapa yang melanggar (iaitu) meminum khamar akan dihauskan pada hari kiamat dan bagi siapa yang meninggalkannya sesudah diharamkan maka akan diberinya minum khamar disyurga dari Hadhiratul-qudsi."

Antara kesan dan keburukan meminum arak ialah:

· Peminumnya seperti orang gila dan menjadi tertawaan anak kecil dan tercela dikalangan orang-orang berakal. Ibn Abud-Dunia berkata: "Saya melihat orang mabuk dijalan diBaghdad, ia sedang kencing lalu mengusapkan air kencing itu kemukanya sambil membaca: Allahummaj alni minattawwabin waj'alni minal mutathahhirin. Juga ada orang mabuk dan muntah-muntah ditengah jalan sehingga datang anjing menjilat mulut dan janggutnya dan ia berkata kepada anjing itu: "Ya sayyidi ya sayyidi, jangan mengotorkan saputangan."

· Memboros harta dan merosak akal. Sebagaimana kata Umar bin Alkhatthab kepada Rasulullah s.a.w.: "Ya Rasulullah, jelaskan pendapatmu mengenai khamar?" Jawab Rasulullah s.a.w.: "Sebab nyata menghabiskan harta dan merosak akal." sedangkan Islam amat menitik berat soal menjadi akal dan harta

· Minum khamar menyebabkan permusuhan diantara kawan-kawan. Sebagaimana firman Allah s.w.t. (Yang berbunyi): "Innama yuridus syaithanu an yuqi'a bainakumul adawata walbagh dhaa'a filkhamri walmaisir." (Yang bermaksud): "Sesungguhnya tujuan syaitan akan membangkitkan permusuhan diantara kamu didalam khamar dan judi."

· Peminumnya terhalang dari dzikrullah dan sembahyang. Sebagaimana firman Allah s.w.t. (Yang berbunyi): "Wa yashuddakum an dzikrillahi wa anis shalaati fahal antum muntahun." (Yang bermaksud): "Dan juga menghalangi kamu dari dzikrullah dan sembahyang, apakah kamu tidak mahu menghentikan?" Ketika ayat ini turun maka Umar bin Alkhatthab berkata (Yang berbunyi): "Intahainaa ya Robbi." (Yang bermaksud): "Kami hentikan ya Tuhan."

· Minum khamar itu mendorong untuk berzina, sebab kemungkinan ia menceraikan isterinya tanpa sedar

· Ia pembuka dari segala kejahatan sebab apabila mabuk ia mudah berbuat segala maksiat

· Mengganggu malaikat rahmat yang menjaganya kerana memasukkan ke majlis fasiq dan adanya bau busuk.

· Terkena hukum pukul dera lapan puluh kali dan bila tidak terpukul didunia maka di akhirat akan dipukul dengan pukulan dari enraka yang disaksikan oleh orang tua dan kawan-kawan

· Ia telah menutup pintu langit sebab hasanatnya dan doa-doanya tidak terangkat kelangit selama empat puluh hari

· Dikhuatiri mati ketika iman dicabut dari dalam dirinya.

Thursday, August 06, 2009

The History of CIMB

Below are the events leading to the formation of CIMB Group. It was comprising of the process of merger, taking over, acquisition and joint venture involving several companies either local or international.

1924: Bian Chiang Bank was established in Kuching by Wee Kheng Chiang. Its primary activities were business financing and the issuance of bills of exchange.

1935: Ban Hin Lee Bank (BHLB) was established in Penang by Yeap Chor Ee. Its Original focus was serving local businessmen in their trading and merchant activities. In the 1960s it branched out into real estate and home financing and by 1990 it had become a modern and thriving financial instituition. It was then listed on the Kuala Lumpur Stock Exchange on January 7 1991.

1965: Southern Bank Berhad (SBB) was founded as Southern Banking Ltd. It started out in Penang but quickly expanded and set up operations in Kuala Lumpur. It was soon recognized as an important player in wealth management products, credit cards and small-medium enterprise lending (SME).

1965: Bank Bumiputra Malaysia Berhand (BBMB) was incorporated. This was in line with government initatives to increase Bumiputra participation in the national economy. The bank grew to be the most prominent bank for all Malaysians with branches throughout the country. By 1980 it had become the largest bank in the country in terms of assets and was the first domestic bank to have operations in New York, London, Tokyo, Bahrain and Hong Kong.

1972: United Asian Bank Berhad was established in Kuala Lumpur. This was a result of the merger of three Indian-owned banks; Indian Overseas Bank Ltd., Indian Bank Ltd., and United Commercial Bank Ltd. UAB started as a joint-venture in banking between Malaysia and India, taking over the operations of the Malaysian branches of Indian banks in 1972. It established a reputation for encouraging enterprise amongst less prosperous sections of the country.

1974: Pertanian Baring Sanwa Multinational Berhad (PBS) was incorporated by Bank Pertanian, Baring Brothers of United Kingdom, Sanwa Bank of Japan and Multinational bank of the United Kingdom. It was managed by the Baring Brothers and provided corporate advisory and funding services to multinationals.

1979: Bian Chiang Bank was renamed Bank of Commerce Berhad. This was a result of its purchase by the UMNO-owned Fleet group. In 1982, the bank became an institution with RM367 million in total assets and total shareholders’ funds of RM12.8 million.

1986: Pertanian Baring Sanwa Multinational Berhad was renamed Commerce International Merchant Bankers Berhad (CIMB). This was a result of Bank of Commerce Berhad replacing Bank Pertanian as the controlling shareholder of PBS. CIMB retained its corporate finance focus and added stock broking to its range of services.

1991: Bank of Commerce acquired UAB. After the acquisition, Bank of Commerce’s branch network increased almost fourfold. The listed holding company was then renamed Commerce-Asset Holdings Berhad (CAHB). Then BBMB and Bank of Commerce merged in 1999. The result was the emergence of Bumiputra-Commerce Bank.

2000: As part of the government initiated banking consolidation plan, SBB acquired Ban Hin Lee Bank Berhad and also took over two smaller finance companies; Perdana Finance Berhad and Cempaka Finance Berhad.

2003: CIMB was listed on the main board of the KLSE. In the same year, CIMB Islamic was launched providing customers with Syariah compliant solutions.

2004: CIMB acquired 70% of Commerce Trust Berhad (CTB) and Commerce Asset Fund Managers Berhad (CAFM). This led to the formation of CIMB-Principal, a joint venture with the Principal Group of USA. Then in 2005, CIMB acquired Singapore based G.K. Goh which was established in 1979 as an international stock broker. This led to the formation of CIMB-GK, CIMB’s international investment banking operator.

2005: Commerce Asset Holdings Berhad (CAHB) announced its strategic decision to create a universal bank by combining its commercial and investment banks. Following this announcement, Bumiputra-Commerce Group was acquired by CIMB. As part of the exercise, CAHB was renamed Bumiputra-Commerce Holdings.

2006: In January, CIMB completed its restructuring exercise under Bumiputra-Commerce Holdings Berhad. The new CIMB Group was known as a universal bank. It made a transition to a full-service banking provider serving corporates to individuals. Then in March, CIMB Group acquired SBB after extensive negotiations. After the acquisition, in September CIMB Group was launched by the Prime Minister of Malaysia, YAB Dato’ Seri Abdullah bin Haji Ahmad badawi.

2007: CIMB Group launched its flagship presence in both Thailand and USA through the establishment of CIMB-GK Securities (Thailand) Ltd. And CIMB-GK Securities (USA) Inc,. In November, CIMB Foundation launched as a not-for profit organization that will carry out the Group’s corporate social responsibility.

2008: CIMB Group entered into an agreement for a 19.99% stake in Bank of Yingkou adding mainland China to the Group’s network. In the same year CIMB Group undertook the merger of PT Bank Niaga TBK with PT Bank Lippo Tbk to create the 6th largest bank in Indonesia. CIMB Group and the Principal Financial Group launched CIMB-Principal Islamic Asset Management also in that year. Lastly, CIMB Group entered into an agreement with Financial Institutions Development Fund to purchase a 42.13% stake in Bank Thai Public Company.

Tuesday, August 04, 2009

Menyisih Watak Abdullah bin Ubai Dalam Diri Umat Islam

Adakah kita suka kepada peraturan Islam? Adakah tercuit hati kita bila Islam dipersendakan? Adakah kita mempersendakan orang yang mengajak ke arah Islam dan mengamalkan ajaran Islam? Apakah kita lebih suka kepada cara hidup beracuankan barat? Jika kita tak terasa apa bila Islam disendakan dan suka kepada maksiat sahlah watak Abdullah bin Ubai ada dalam diri kita. BERUBAHLAH sebelum terlambat.

Dalam setiap perjuangan pasti ada rintangan khususnya dalam bidang dakwah dan menegakkan agama Allah. Namun ada halangan yang senang dihadapi kerana ia mudah untuk dikesan dan diambil tindakan penyelesaian. Namun dalam kerja dakwah dan perjuangan Islam terdapat halangan yang sukar untuk diatasi kerana ia sukar untuk kesan iaitu insan yang berwatak Abdullah bin Ubai seorang munafikin yang hidup di zaman Rasullullah.

Kewujudan Abdullah bin Ubai dalam masyarakat Islam bukan sahaja akan membantutkan usaha dan perancangan untuk membangunkan jamaah Islam kerana apa juga yang berlandaskan syarak akan ditentang oleh golongan ini dengan pelbagai alasan berasaskan logik akal mereka. Golongan ini bukan sahaja mengelirukan umat Islam bahkan memberikan gambaran dan prasangka buruk di kalangan bukan Islam terhadap Islam.

Walaupun Abdullah bin Ubai telah lama mati, namun watak-watak yang dimilikinya terus diwarisi oleh kebanyakkan orang yang mengaku beragama Islam di sepanjang zaman. Golongan ini apabila diketengahkan idealisme Islam akan segera menyanggahnya dan apabila diajak berjuang akan keluarlah segala alasan untuk tidak menyertainya.

Media Makin Kacau

Media mempunyai peranan yang sangat penting dalam proses pembangunan dan penyatuan masyarakat. Media berperanan menyebarkan maklumat dan pengetahuan kepada masyarakat ke arah pembentukan masyarakat yang berilmu, bersatu serta bermoral tinggi.

Namun kini, didapati media telah menyelewang daripada landasan asas kewujudannya. Media menjadi medan untuk mempromosikan dan menonjolkan sesuatu golongan dan mempersenda serta memburukkan golongan yang lain. Media tidak lagi berperanan menyebar maklumat yang tepat dan benar ke arah pembentukan masyarakat yang harmoni, tetapi lebih kepada propaganda dan kepentingan segolongan yang mendokonginya.
Apa yang terjadi media kini tanpa segan silu dan rasa bersalah menjadi alat pemecah belah masyarakat. Media menjadi alat penyebar kepada program yang meruntuhkan nilai dan adat resam bangsa serta mempromosikan cara kehidupan yang menyelewang daripada nilai dan prinsip-prinsip agama.
Ironinya, media yang sama dalam waktu yang lain menyeru agar masyarakat bersatu, berdisiplin, bermoral dan bepekerti mulia, tetapi bahan yang disajikan oleh media tersebut adalah berlawanan dengan apa yang dicanangkan oleh mereka.